handdator

Visa fullständig version : Betyg på källor i Disbyt



Niklas Lundin
2011-05-22, 16:00
Hur kan en forskare ha **** på en person född i Horn (E) år 1825?

Niklas Lundin
2011-05-22, 16:23
Hittade svaret själv :)
Man kan tydligen använda dödboken som källa till född och ändå rendera 4 stjärnor.
Det visste inte jag, sorry.

Hasse Hultman
2011-06-30, 21:26
Jag överväger att aldrig mer skicka in utdrag till disbyt.

Jag har nyligen skickat in ett utdrag av min databas och fått betyget "en stjärna" på samtliga uppgifter trots att fullständigt datum och ort samt källhänvisningar till både genline och till SVAR finns på nästan alla mina uppgifter.

Jag tycker det här är förnedrande

DanielBerglund
2011-06-30, 23:25
Diskussionen om källor och stjärnor hamnade visst här (http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=274&post=1100519#POST1100519).

Tony
2011-07-02, 22:32
Verkar lite fånigt med "stjärnor" .. belöningen måste väl ändå vara att en medforskare kan få lite hjälp på vägen ... sen är det väl upp till var och en att kolla upp källorna ..

Malviken
2011-08-28, 13:08
Kruxet är ju som sägs i föregående inlägg att det som ligger i denna databas är som mest andrahandsuppgifter vilket ju f.ö. står längst ner på varje DISBYT-sida. Det finns ju ingen garanti för att t.ex. Petter Jonsson född 1805 var född i Vittaryd (G) medan hans far Jon Persson var född 1772 i Hallaryd (G) (även om det finns sju forskare som har sådana uppgifter). Det kan ju istället vara så att Jon Persson föddes 1777 i Gällaryd (F) vilket kanske forskare 8 hävdar.
Likadant kan det t.ex. vara om 5 forskare påstår att det finns en Katarina Olsdotter bosatt i Södra Såneby, Sunne (S) född 1842 i Västra Ämtervik (S). Forskare 6 påstår kanske att hon föddes i Lysvik (S), bodde 14 år i Västra Ämtervik (S) och att man skrev in fel födelsesocken i den husförhörslängd i Västra Ämtervik (S) innan hon vid giftermål flyttade till Södra Såneby, Sunne (S). Det skulle därmed kunna ge felaktig födelsesocken i samtliga Sunnes husförhörs- och församlingsböcker ända till hennes död.

Mvh/Sten Magnusson

Malviken
2011-08-28, 13:52
Jag missade Daniels länk till diskussionen Anbytarforum » Datorprogram och teknik » Datorprogram (för släktforskning) » Disbyt » Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2011. Här står också i ett inlägg 1 juli 2011 bl.a. att "Att försöka att ändra detta nu på kanske 70 000 ställen tänker jag inte göra. Jag får väl finna mig i att mitt arbete blir nedklassat." Använder man Disgen blir det väldigt krångligt, men jag har sedan ett antal år börjat komplettera volymnr med församling/tidsperiod/sida och exportera från Disgen till en Gedcom-fil. Därefter importeras denna fil till MinSläkt. I MinSläkt redigeras objekt t.ex. källor och där syns direkt vilken relation en viss källa har till en viss person och händelse. Ha båda programmen öppna och justera i Disgen som man vill ha det, därefter justerar man det markerade objektet i MinSläkt o.s.v. Det blir lite bökigt men är det trots allt inte bättre med ett bra och konsekvent system?

Mvh/Sten Magnusson

Malviken
2011-08-28, 14:31
I samma diskussion förekom också bl.a. denna text.

"Postat lördagen 02 juli 2011 - 14:15

--------------------------------------------------------------------------------
Michael Lundholm kommer att föreläsa om källhänvisningar under Släktforskardagarna i Norrköping i augusti. Michael håller just nu på och skriver en handbok om hur man noterar källhänvisningar i sin forskning, den handboken utkommer i höst.

Personligen anser jag, att i en alltid föränderlig värld, bör man vara aktsam med att hänvisa till annnat än det vedertagna, t ex C:?, sid ? för födelsebok.". Sedan fortsätter debatten om hur man bör skriva källhänvisningar till 7 juli då den snabbt avslutas.

Min kommentar: Här står väl inget om att handboken skulle behandla ämnet Källkritik, vilket det överraskande påstods skulle göra vid ett tillfälle i en numera raderad användardiskussion på Wiki-Rötter?

Mvh/Sten Magnusson

Asanisse
2012-05-14, 13:08
Jag har en fråga som jag undrar över.
Till 98% av alla källanvisningar jag gör ex.: "Plats: Glava (S), Källa: Glava CI:5 (1789-1805) Bild 23 / sid 37 (AID: v6558.b23.s37, NAD: SE/VA/13154). För detta får jag fyra stjärnor, men skall man fortsätta att söka får man bara ett GID nr som svar. Jag söker alla mina uppgifter till nästan 100% i AD. Däremot om det skulle vara någon jag bara har skrivet platsen på så får jag även alternativ AD o SVAR (men bara en stjärna).
Vad är det jag gör fel???

//Göran

Malviken
2012-08-18, 07:43
Låt oss säga så här:
Det här systemet med stjärnor skulle teoretiskt kunna vara ett bra mått på uppgiftens trovärdighet/kvalité. Nu är ju DISBYT enbart i sig en andrahandskälla. Det framgår t.ex. inte hur mycket av materialet som är rena avkopieringar från andras forskning.
Fäst m.a.o. inte så stor vikt vid antalet stjärnor utan kontrollera det som lämnas in en extra gång. Finner man då att uppgifterna stämmer exporterar man det till en GEDCOM-fil och sänder in det. Om det trots det inte blir så många stjärnor eller t.o.m. bara ett -tecken behöver man inte fästa sig vid det. Huvudsaken är att man angett sina uppgifter på ett konsekvent och korrekt sätt (inkl. sina källor).
Sedan vore det väl bra om du kunde få svar på en fråga från någon DISBYT-ansvarig. Det har ju trots allt gått över tre månader sedan frågan ställdes.

Asanisse
2012-08-18, 12:19
Tack för svaret!
Givetvis kontrollerar jag alla uppgifter från Disbyt innan jag själv skickar in min ged-fil. Det är ju roligt med så korrekt källa som möjligt så att den som vill kan kontrollera mina uppgifter med minsta besvär.
//Göran

Malviken
2012-08-19, 14:42
Observera nu att detta var min ståndpunkt.
Något svar från DISBYT-ansvariga har ju ännu inte inkommit.:)

m00082
2012-08-19, 22:08
Hej!

Jag beklagar att jag fn har begränsad möjlighet att Dis Forum, men jag har blivit uppmärksammad på att här finns en fråga som bör besvaras.

Sedan slutet på maj månad är funktionen i Disbyt och Dispos förbättrad, så att har man angett Arkivdigitals AID, Svars Bildid eller Genlines GID, så får man en länk i Disbyt som går till just den bildleverantören, men i Dispos räknas också om så är möjligt fram en approximativ sida på vanligt sätt. Dessutom har vi fått Svars volymsbeteckningar, så att vi oftare kan peka till rätt volym även hos dem.

Vi försöker successivt förbättra funktionaliteten så det är bra att få in ytterligare synpunkter.

/Olof C

Malviken
2012-08-20, 08:07
Tack Olof!
Nu får väl en annan avsluta innan regnet tar vid.

Asanisse
2012-08-20, 13:42
Tackar för all hjälp! Bättre ett sent svar eller inget alls.
//Göran

tommypeters
2012-09-17, 11:05
Blir det rätt att skriva så här: Nättraby CI:4 (1826-1862) Bild 43 / sid 81, AID: v96516.b43.s81

Eller ska AID skrivas in på något annat sätt?

RolfEriksson
2012-09-20, 11:09
Sannolikt får du fyra stjärnor om du skriver på detta sätt. Det finns också en funktion i Disgen där du kan bygga ett källträd och då kan du koppla upp dig mot AD och snabbt komma tillbaka till sidan du angett. Det kan kännas lite jobbigt i början men när du väl fått struktur på källträdet så är det en mycket bra funktion.
/Rolf

tommypeters
2012-09-20, 14:21
Jag såg inte tidigare att AD Online har CTRL-C och CTRL-K för fullständig och rensad kopiering av källans adress - smidigt... :-)