handdator

Visa fullständig version : Gedcom Ftdna



flatbergets
2020-02-19, 17:18
Skall lägga upp ett konto för frun på Ftdna. Vill att det bara ska handla om min frus sida. Hur gör jag en gedcom från mitt DISGEN som bara handlar om henne. Kan väl inte ska sitta och trycka en flagga på varje person? Mitt DISGEN har idag 16000 personer och hennes är nästan hälften. Att sitta och jobba i Ftdna är uteslutet
Mvh Jörgen Widegren

Hans-Peter
2020-02-19, 17:59
Hej!

Då du tydligen inte har använt flaggor kommer nedan en möjlig lösning på ditt problem:

Skapa en söklista med din fru som den eftersökta. Hon bör komma upp som den enda träffen.

Högerklicka i söklistan och välj "utöka söklistan" hennes föräldrar är forvalda, accepter detta och klicka OK

Högerklicka igen och välj "utöka söklistan", nu väljer du alla anor, klicka OK

Högerklicka evt. igen och välj "utöka söklistan" nu väljer du alla ätlingar, klicka OK

Gå nu till Disgen Verktyg och välj "exporter personer" /exporter till GEDCOM

I gedcom exporten väljer du att den skall skapa en gedcom fil av Söklista 1 (jag utgår från att du inte har andra öppna söklistor än den aktuella)

Gedcomfilen skapas nu med de personer som står i söklistan och du kan ladda upp den till FTDNA

Hoppas det löser ditt problem.

flatbergets
2020-02-19, 18:36
Skall prova det senare ikväll. Funkar det så är det toppen. Tack för det

Eva Dahlberg
2020-02-19, 18:57
Ett alternativ är att bygga en antavla från din fru, högerklicka i antavla och välja att göra en söklista. Då blir det hennes anor i söklistan. Därefter kan du utöka med fler släktingar om du vill enligt Hans Peters anvisning.
Hälsningar,
Eva

flatbergets
2020-02-19, 19:03
Sådärja! Testar det! Tack