handdator

Visa fullständig version : Disbyt Dev Fylke/Amt/County



Ulf A
2020-04-08, 10:17
Disbyt Staging vilar för närvarande och uppdateras ej. Förändringar testas i disbyt dev. Den nya versionen Rev. 1082 innehåller förbättringar avseende visning av Fylke/Amt/County i länderna no, dk, fi, gb, au och us. Jag vill ha in kommentarer på detta här eller kopplat till ärende #6634 i Redmine

m17835
2020-04-16, 16:36
Minns inte hur det såg ut tidigare, men nu tycker jag det ser bra ut. Det är tydligt till vilket land respektive Fylke/Amt/County tillhör i och med förkortningen som finns både i vallistan när man ska göra sökningen och i resultatet. Jag stänger ärende #6634 inom några dagar.

Mvh
Mikael

Olle_Olsson
2020-04-16, 19:10
Jag har testat Nya Disbyt, drift 1 2020-04-06 revision 1086, och tycker inte att det fungerar för Finland och Danmark.
USA; County + Delstat + USA
Norge; Ort + Fylke + NO
Finland; Finland (inga Landskap)
Danmark; Danmark (inga Amt)

Ulf A
2020-04-16, 19:33
Jag skulle vilja se några exempel på där det inte fungerar. Det är ju dock så att om uppgiften saknas i underlaget om vilket fylke, län, amt, county som avses kan det naturligtvis inte visas. Det kan också vara så att det inte går att hitta namnet bland texten. Detta är ett tillägg som inte finns i klassisk disbyt och som har förberetts i datafilen så att det går att utvinna på ett enkelt sätt. Jag har ägnat mycket tid åt att försöka lura fram uppgiften. Är det osäker data blir det ingen visning. Men det kan också bero på att jag inte lyckats helt ut i några fall.

GunnarBer
2020-04-17, 13:32
En liten undran. Tar du den finska informationen från den finska basen? Det är ju bara där du har information på församlingsnivå.

m17835
2020-04-17, 14:28
Jag har gjort några exempelsökningar, vet inte om det motsvarar det som Olle O. sett.
Se den bifogade filen.

Fast jag fick inte fram några exempel med ort + Fylke/Amt + NO/DK

Ulf A
2020-04-17, 15:05
Efter kontakt med Olle har jag hittat en bugg! Om inte län eller motsvarande är taxerat av ombudet utan bara land angivit, gör jag en sökning i notisens platsangivelse. (Angivet län har alltid förtur) Hittas då namnet på län/amt/fylke används detta och läggs till i nya disbyt. Om namnet är angett ex. Prästö Amt skall ordet Amt strykas i sökningen men detta har inte fungerat. Det blev fel ser jag nu och felet är rättat.
Meningen är att län/fylke/amt skall visas i nya disbyt om antingen ex. Prästö, Præstø eller Prästö Amt anges i klassisk disbyt för platsangivelse. Det är många saker att ta hänsyn till eftersom platsangivelsen kan se väldigt olika ut. Således, om disbyt-ombudet placerar platsen till ”Prästö (DK)” blir det alltid så i nya disbyt. Om placeringen är bara ”Danmark” (visning i klassisk disbyt) gör jag en extra sökning i originaltexten för plats och kan då hitta ex. ”Prästö Amt” eller ”Prästö” och då ändrar jag till detta i nya disbyt. På liknande sätt skall det fungera i Norge och Finland. Det blir ett nytt försök i maj och då hoppas jag att alla fel är rättade.
När det gäller Finland har jag sett taxeringar på "fi4/finland" som län och då visas detta men normalt endast "finland" som triggar min extra sökning.
PS: Taxerat/angivet län har förtur men det finns undantag!! Om taxeringen är Halland i Sverige men originalnotisen är "Norge(N)" blir det en ändring till "Norge(NO)" så att platsen blir korrekt. Det finns fler exempel