handdator

Visa fullständig version : Liten stil på nya hemsidan



DanielBerglund
2010-10-02, 00:23
Jag tar mig friheten att posta en fråga som en medlem kom med:

Jag har varit in och förhandstittat på den nya webbsidan.
- varför har ni gjort texten så liten, att vi som har synproblem har svårighet kan läsa?

Svaret är att man kan ändra textstorlek i webläsaren. I både Internet Explorer och Firefox kan man förstora med Ctrl + (Ctrl-tangenten och plus-tangenten) och förminska med Ctrl - (ctrl och minus), eller genom att hålla ctrl-tangenten nedtryckt och rulla mushjulet framåt eller bakåt.

AlfChr
2010-10-02, 13:49
Ulempen er at når man går til en annen side så vil skriften der være like mye forstørret og man må bruke + o - i ett sett.

DanielBerglund
2010-10-02, 14:11
Det är ju riktigt förstås, så texten på hemsidan bör vara ungefär lika stor som på övriga websidor. Några snabbtittar: www.dn.se och www.smhi.se verkar ha ungefär samma textstorlek som nya dis.se, medan www.gp.se verkar vara något större.

AlfChr
2010-10-02, 14:26
Antar dere bruker css, så det bør være kjapt å finne en optimal størrelse :-)

m00137
2010-10-02, 15:41
Jag har inte undersökt hur DIS Forum ställer in textstorlek, och trots att jag själv inte har några svårigheter att läsa den nuvarande texten delar jag i princip Alfs uppfattning: Normen för textstorleken bör vara det som är default i webbläsaren, inte hur andra webbplatser ser ut. Jag läser själv inte DN på webben annat än undantagsvis, så varför skall en av mig sällan besökt webbplats utgöra norm för de webbplatser jag hellre besöker?

Webbläsarens default bör vara det som används för merparten av all brödtext, vare sig det gäller textstorlek, typsnitt eller stil. Om man själv tycker att detta ger ett dåligt eller svårläst resultat, då bör man justera (eller byta ut) sin egen webbläsare, inte pådyvla resten av världen sina egna hårdvaruinställningar. Jag kan medge att det som dagens webbläsare presterar per default inte nödvändigtvis är det som majoriteten av användarna vill ha, men om man då kompenserar för dessa brister på webbplatsen i stället berövar man webbläsarutvecklarna de hälsosamma påtryckningarna från en miljard nätanvändare att förbättra sina produkter.

DanielBerglund
2010-10-04, 00:56
Tänkte ju förstås inte att dn.se skulle vara normgivande utan det var mera ett stickprov för att se hur stora tecken man har på andra ställen. De flesta stilstorlekar i css-filen är nog specade i px idag och att göra något annat kräver att man testar innan, så det får vänta. Däremot går det att ändra storlekarna förstås.

Phryxe
2010-10-04, 13:14
Jag kan nog tycka att det är onödigt stor skillnad på storleken för rubriker och brödtext. Brödtexten skulle kunna vara snäppet större.

OlofPålhed
2010-10-05, 18:58
Jag har Explorer 8 och där längst ned till höger finns ett litet försting(glas)bild me ett +
Normalt står det 100o/o och en pil för upp eller ned.
Enklare kan det inte bli !

m00137
2010-10-05, 23:11
Enklare kan det inte bli !
Inte det? :confused:

OlofPålhed
2010-10-06, 10:11
Förstår inte något om detta ! Behöver utbildning avseende nya hemsidan !
Så småningom fattar jag, att tidigare inlägg avser texten, som skrivs in, så som jag gjoprt här !
Mina 100% avsåg hela bilden jag har på skärman.
Detta skriver jag samtidigt som jag klickar på min 100% och ökar till
125%. Provar ted till 75% men då klarar jag inte av att läsa, därfär klickar jag till baka till 125%
Å vips så är det 125%. Därefter så sparar jag så får vi se hur det ser ut på
den ordinarie hemsidan.
Blev då 125% storlek. Provar att logga ut och logga tillbaka in och kollar !

Nu har jag logga in o loggat ut fram o tillbaka flera ggr. Det är fråga om, att jag har
Explorer 8 bild inställd på 125% och då blir sidorna i den storleken och kan då både skriva och läsa. Du Anders 137 får vara vänlig att förklara vad tecknen menas med. ?

Phryxe
2010-10-06, 17:23
Ser att brödtext-storleken ändrats till 14px. Det blev ändå lite svårläst, förmodligen beroende på text-align: justify vilket trycker ihop bokstäverna. Det blir i och för sig raka snygga marginaler :)

DanielBerglund
2010-10-06, 22:55
Nu är det verdana (eller något av arial, helvetica, sans-serif), 10pt, och text-align: left. Samma som här på forumet och jag tycker det blev bättre.

m00137
2010-10-09, 05:05
Mina 100% avsåg hela bilden jag har på skärman.
Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig aningen kryptiskt, men det var inte heller uppenbart för mig vad i den föregående tråden ditt råd syftade på, eller vem det riktade sig till.

Ovan beskriver du dock precis vad ditt råd handlar om, nämligen att förstora skärmbilden (eller all text på den) generellt, inte bara en viss typ av text. Min "teckengåta" avsåg att illustrera att en webbsida kan innehålla flera olika textstorlekar, och att läsbarheten inte nödvändigtvis blir så mycket bättre av att man förstorar alla tecken lika mycket.

Att behöva justera textstorleken i webbläsaren varje gång man besöker en viss webbplats är en nödlösning, som jag anar att besökarna lätt tröttnar på. Webbläsaren bör vara så inställd, att man utan problem kan läsa all brödtext och även eventuella finstilta stycken. Om en viss webbplats då använder en mindre textstorlek än normalt blir det besvärligt att läsa just den. Det kan som sagt korrigeras hjälpligt med den metod du föreslog, men dels blir resultatet inte riktigt bra för det, dels är det onödigt att användarna skall tvingas till sådana extra rörelsemoment. Det är som att behöva vrida upp och ned ljudvolymen på TV:n när man växlar mellan olika kanaler, bara för att sändarna inte följer en gemensam teknisk norm. Det går att göra, men man vill slippa göra det.

Däremot bör den som av medicinska skäl har svårt att läsa också "normal" brödtext permanent kunna ställa in sin webbläsare (eller hela bildskärmen) att alltid visa större stil, precis som den som hör dåligt kan behöva ha TV:n inställd på hög ljudnivå. Varje webbplats man besöker skall inte behöva innehålla särskilda hjälpmedel för att "anpassa" denna till olika användares behov, när dessa behov bäst tillgodoses av användarnas hjälpmedel på den egna datorn.

Nu har brödtexten fått ett nytt utseende enligt Daniels senaste förklaring, och jag håller med om att resultatet blev bättre (även om jag kunde läsa också den mindre stilen, men "kan" är inte samma sak som "bör", "vill" eller "orkar"). Därmed förmodar jag att denna diskussion i praktiken är överspelad.

Malviken
2010-10-15, 12:11
Nog skulle man väl kunna ha en storlek på texten som går att läsa utan att som sägs här ovan, behöva ställa in webbläsaren till en storlek på 125 - 150 %? Jag har ibland gjort det, men då gäller att återställa den till ursprunglig storlek innan webbplatsen stängs, då man annars råkar ut för att samtliga sidor som öppnas därefter får samma textstorlek som den senaste.

Mvh/Sten Magnusson

DanielBerglund
2010-10-15, 23:08
Jag tror vi har en sådan textstorlek nu. Den är ungefär så stor som den brukar vara på annat håll. Det gäller både forumet och webben.

Malviken
2010-10-16, 15:11
Typsnitt Tahoma textstorlek 7 punkter enligt den text jag kopieradre över i ett Worddokument för att testa.

Det normala är väl åtminstone 10 punkter?

Mvh/Sten Magnusson

DanielBerglund
2010-10-16, 20:12
Just nu är det "Verdana,Arial,Helvetica,Sans-Serif" och 10 punkter. Det blev kanske konstigt när du klistrade in i Word?

ingera
2010-10-16, 20:24
Vi gjorde för något år sedan en test på jobben vilken stil som ansågs mest lättläst.
Och det blev VERDANA

m00137
2010-10-18, 05:12
Om nu flertalet människor uppfattar Verdana (eller någon ekvivalent sans-serif) som lättast att läsa, varför levereras alla webbläsare med Times eller annan serif-font som standard?

Som om flertalet saxar skulle tillverkas för vänsterhänta, och saxar för högerhänta endast återfinnas i specialbutiker... ;)

Personligen har jag inga bestämda åsikter om val av typsnitt; jag läser det mesta utan bekymmer. Jag menar bara att det här problemet borde kunna lösas en gång för alla i webbläsaren, i stället för på miljoner olika webbplatser.

DanielBerglund
2010-10-19, 00:01
Om nu flertalet människor uppfattar Verdana (eller någon ekvivalent sans-serif) som lättast att läsa, varför levereras alla webbläsare med Times eller annan serif-font som standard?
Jag skulle tippa att det var en standard som sattes av NCSA Mosaic nån gång nittonhundrafrost och som sitter som berget sedan dess...

m00137
2010-10-19, 02:38
Jag skulle tippa att det var en standard som sattes av NCSA Mosaic nån gång nittonhundrafrost och som sitter som berget sedan dess...
Dessbättre kan man ju ställa om typsnittet i sin egen webbläsare till det man finner behagligast för ögonen. Hur många (av dem som producerar egna webbsidor) har egentligen gjort det? Inte jag, kan jag erkänna...