handdator

Visa fullständig version : Inställningar i Disgen för släkten



Christer
2020-04-08, 12:46
Vi har fått flera förslag på inställningar för exporten till Släkten i Disgen för kommande Disgen-versioner.

Vår utgångspunkt i Disgen 2019.2 var att göra så enkel export som möjligt. Egentligen inga val och frågor förutom vilken delmängd av personer som ska ingå. Allt för att göra det så enkelt som möjligt och undvika fler klagomål på att Disgen är svårt.

Hur tänker ni som vill ha mer funktionalitet för exporten? Vi skulle också vilja ha synpunkter från er som tycker att det är tillräckligt bra. Annars ser vi bara förslag från de som vill ha en förändring.

ingera
2020-04-10, 21:12
Jag saknar en funktion som tar hänsyn till språkvariablerna.

Jag har mång textnotiser med både engelska och svenska texter.

Hans-Peter
2020-04-12, 12:51
efter det lilla jag han prova med testversionen tycker jag faktisdk det inte finns någon orsak till förändring. Som Christer skriver är det väsentliga att det skall vara enkelt, ett verktyg för att på ett enkelt sätt visa sin forskning för familj och vänner i telefon eller på platta.
Blir det en massa inställninger hit och dit, är risken att syftet med appen går förlorat, använderna tycker det blir för komplicerat att använda.

akno
2020-04-13, 16:11
Jag är av samma åsikt. Det skall vara enkelt att ladda upp och använda då kommer fler att använda möjligheten.

m11916
2020-04-14, 18:44
Tycker att språktolkningen bör vara med, och valbart med vilket språk man exporterar.
Kanske också valbart om man vill exportera med bilder eller ej, kan kanske i vissa lägen vara fördel att kunna välja bort dessa. Det kan ju bli väldigt stora exporter när man har med bilderna.
Även vilka notiser som man vill exportera skulle med fördel kunna vara valbart

Lämpliga defaultvärden är exportera med svensk text inklusive text som inte har språkval samt att bilderna exporteras med.
Inställningarna kan man ju gömma under en knapp som den ovane användaren inte behöver bry sig om för att göra det användarvänligt

lbronning@gmail.com
2020-04-18, 11:29
Har läst upp min databas till "släkten" det fungerar bra på Android hoppas att det kommer på Apple. Jag önskar att man kan lägga in ett användarnamn och lösenord extra för ex släktingar som önskar att titta i appen. Som det är nu måste jag delje alla min egen i logg. Lars Brönning

Christer
2020-04-20, 13:29
Lars, tänk på att din inloggning är personlig och gäller flera olika resurser i ditt Dis-medlemskap. Så jag avråder bestämt från att göra på detta sätt. I medlemsbeviset du fick står
"Användarnamn och lösenord är dina personliga och får inte användas av någon annan person. Avslöja aldrig ditt lösenord för någon!"

Appen är för personligt bruk!

Tom
2020-05-05, 14:12
OK! Tack för svar!

Evafalk
2020-05-09, 14:34
jag tycker nog det är bra som det är.
Att lägga till startpersonsval a) extra arbete varje gång b) gagnar bara de (kanske 50% gissning) som har en släkt i sin forskning.c) om man har flera startpersoner, så kanske det blir ännu fler knapptryckningar varje gång.
Och om man vill ha flera startpersoner, så krävs det att appen släkten uppdateras att uppfatta startperson.
(själv har jag löst det genom att lägga en notis (text) med ordet startperson - och sedan söka på start. )

HaraldE
2020-09-24, 10:40
Hej, bra app, mycket användbar, det viktigaste finns med hälsningar, Harald

Bertil
2020-09-24, 11:55
Jag tycker nog att det är bra. Enkelhet vinner över flexibilitet.

lbronning@gmail.com
2020-09-27, 07:55
Lars, tänk på att din inloggning är personlig och gäller flera olika resurser i ditt Dis-medlemskap. Så jag avråder bestämt från att göra på detta sätt. I medlemsbeviset du fick står
"Användarnamn och lösenord är dina personliga och får inte användas av någon annan person. Avslöja aldrig ditt lösenord för någon!"

Appen är för personligt bruk!

Varför är appen för personligt bruk jag tycker det är utmärkt att mina släktingar kan ta del av min forskning och på ett enkelt sätt se släktträdet.
Det är ju fortfarande jag som administrerar förändrar och ansvarar för forskningen.
Jag håller med om att i databasen skall maj inte delge andra sin inloggning just därför anser jag att appen Släkten skall ha en särskild inloggning,
Lars Brönning

Tom
2020-09-27, 10:27
Minns inte om jag skrivit det förr. men ...
Jag skulle föredra om bilder läggs på platsen de är inlagda. D v s på samma sätt som det ser ut i Disgen vid utskrift.

lbronning@gmail.com
2020-09-30, 08:20
Hej Christer, jag vet att man inte skall avslöja lösenordet men varför svarar du ej på om det finns möjlighet att ha en särskild inloggning för appen släkten så att övriga i släkten kan ta del av forskningen.
Sen undrar jag om ni fått klart med apple så att man kan komma in i appen med en iphone.
Lars Brönning

Christer
2020-10-01, 10:22
Lars, syfte med appen har inte varit att dela med sig av sin forskning utan bara att du själv ska ha tillgång till den.
Kontakten med Apple om appen pågår kontinuerligt men utan något positivt resultat så här långt.

lbronning@gmail.com
2020-10-01, 10:57
Ok men jag önskar då att ni tar upp och diskuterar om att appen kan vara tillgänglig för andra personer så som släktingar.
Lars Brönning

BoKleve
2020-10-01, 15:12
Du kan köpa GEDexplorer (https://www.sundin.nu/gedexplorer/?lang=sv), från samma konstruktör som Släkten, och dela din forskning via molnet!