handdator

Visa fullständig version : Problem med ny ’tom’ partner



m56319
2020-04-15, 00:34
Jag hade just uppdaterat till 2019.2 och fick upp en översikt enligt ’Disgen skärm bild 2’,
1899

jag vet inte vad jag gör för fel när en sådan översikt med ny ’tom partner’ kommer upp, jag vill ju att det ska se ut enligt ’Disgen skärm bild 1’.
1900

Det har hänt mig tidigare med Disgen 2018, och då tror jag att jag har fått bort den nya tomma partnern genom att markera den och sedan koppla loss den, vilket jag gjorde nu.

Det vart jättefel, det kopplade isär den riktiga relationen i stället, jag lyckades väl koppla ihop relationen igen men barnen fick inte automatiskt tillbaka sina föräldrar utan det ser konstigt ut:
’Disgen skärm bild 3’
1901

’Disgen skärm bild 4’
1902

’Disgen skärm bild 8’
1903


Hur ska jag komma tillrätta med detta.?

Christer
2020-04-15, 09:41
Ditt "barn-problem" löser du enklast i muntlig kontakt med en fadder, se hemsidan eller Diskulogen för kontaktuppgifter.

Den tomma relationen har du själv skapat genom att klicka på Relations-rutan i nedre delen av sidan. Du tar enklast bort den tomma relationen genom att markera den tomma relationen omedelbart under barnaskaran och högerklicka. Välj "Koppla loss".

När du ändå har faddern på tråden så kan du be om hjälp med det du tänkte göra när du skapade den tomma relationen utan partner.

m56319
2020-04-16, 00:17
Konstigt svar, du förstår inte vad jag skriver.
Jag har absolut INTE klickat på Relations-rutan i nedre delen av sidan.
Jag klickar aldrig på något utan en medveten avsikt.

Sedan gjorde jag precis som du skriver, markerade den tomma relationen och valde "Koppla loss", och det gick åt helvete...

Jag gjorde så för att med Disgen 2018 gick det att göra så, men tydligen inte med Disgen 2019.2

Christer
2020-04-16, 09:54
Jag får be om ursäkt om du tycker mitt svar är konstigt. Jag har använt 2019.2 under testarbetet under lång tid och aldrig upplevt att en relation dyker upp så där plötsligt som du menar. Jag har också kopplat loss relationer utan att få några problem av typen du beskriver. För säkerhets skull har jag provat igen i 2019.2 utan att kunna återskapa situationen du beskriver.

Men som sagt, med en muntlig kontakt med en fadder är det enklare att reda ut problemet än det är så här i skrift.