handdator

Visa fullständig version : Status för appen Släkten för iOS dvs. Apple



m17835
2020-04-27, 10:46
Vi försöker få ut iOS-versionen för Apple-användare. Apple anser dock att det är någon typ av köp/abonnemang i appen, och då har de särskilda regler för detta; men vi anser att det inte är fallet. Diskussionen fortsätter. Vi har presenterat nya beskrivningar för Apple om vår affärsmodell och våra intentioner. De tidigare formuleringarna har ifrågasatts. Vi kan nu referera till andra exempel av liknande appar som Apple godkänt.
Tyvärr så har Apple återigen meddelat att de inte godtar vår syn på appen Släkten och hur den kommer in i vår affärsmodell så vi har alltså idag inget klart besked om när den kan komma för er iOS användare.

Android-användare kan dock använda appen fullt ut.

megatech
2020-04-28, 12:33
De går inte att använda appen utan att köpa Disgen, och det köpet vill väl Apple gärna sköta om. När det gäller abonnemang så fungerar det väldigt bra med Apple som mellanhand (tex tidningsprenumeration) men här gäller det ett engångsköp och det har jag aldrig sett Apple sköta förutom i sina egna butiker.

Christer
2020-04-29, 19:16
Man kan också se det som att Släkten är en förmån för de som är medlemmar i Dis och använder Disgen (2019).
Det finns flera exempel på gratisappar som förutsätter abonnemang, medlemskap eller kundrelation för att man ska ha glädje av appen (om jag har förstått det rätt). Min fru använder t.ex. Storytell som verkar funka så.
Men vi ska ta ett varv till med Apple.

m17835
2020-06-01, 10:33
Efter ytterligare rättningar och förbättringar av appen och framförallt en bättre översättning till engelska kommer den nu att återigen skickas in till Apple för ny granskning. Förhoppningsvis ska vårt arbete underlätta godkännande processen. Vi återkommer med mer information så fort som vi får nya besked från Apple.

m17835
2020-06-09, 12:25
De senaste dagarna har det pågått ett fördjupat samtal med representant för Apple om vår app och vår förenings idé. Apple skulle fortsätta diskutera saken och återkommer med nytt besked.

m17835
2020-07-01, 12:33
Vi kommer nu att ta nya tag med iOS-versionen för Apple användarna. Bland annat innebär det att vi kommer att skissa på alternativa lösningar i appen samt att beskriva den på ett tydligare sätt, för att få Apple att acceptera och godkänna vår app. Målet är att kunna släppa en app även för Apple användare. Vi har för tillfället ingen möjlig tidpunkt för att problemet ska kunna vara löst.

Lasse
2020-09-02, 21:51
Hur går det med appen Släkten för iOS? Några framsteg? Vi med iPhone väntar och väntar.....

m17835
2020-09-03, 14:58
Tyvärr så har vi inget nytt att komma med för tillfället. Ny begäran om godkännande av appen från Apple kommer att läggas in inom en vecka. Om det inte blir godkänt nu så kommer vi att behöva bygga om appen för Apple på ett eller annat sätt. Så tyvärr har vi fortfarande inget besked om när den kan komma för iOs användare.

m17835
2020-10-22, 11:18
Nu pågår ett aktivt arbete från vår utvecklare av appen Släkten med att bygga om appen för iOS det vill säga för IPhone mobiltelefoner. Vi hade ingen framgång hos Apple med att övertyga dem om att appen inte ska behöva erbjuda något köp inne i appen. Vi har nu accepterat deras svar och appen kommer att erbjuda användaren att förlänga sitt medlemskap hos DIS.
Vi återkommer med mer information framöver.

m17835
2021-01-19, 15:13
Vår utvecklare arbetar med ändringarna i iOS-versionen av appen för iPhone användare. Förhoppningsvis ska vi kunna börja testa den inom en inte alltför långt bort framtid. Men som med de mesta av vårt utvecklingsarbete är det svårt att säga några definitiva datum.
Vi återkommer med mer information.

m17835
2021-02-25, 09:34
Hej
Tyvärr, det är bara att beklaga men nu är det främst våra egna resurser som inte riktigt räcker till och då har det fortsatta arbetet med appen Släkten för Iphone halkat nedåt i prioriteringen. Meningen är att vi ska få fram en ny variant som ska till Apple för granskning. Förhoppningsvis ska det inte dröja allt för länge till.

Jabbe
2021-08-23, 21:03
Ett halvår till har gått - inget nytt om Släkten för iPhone / iPad ?
Tråkigt i så fall...

m17835
2021-08-26, 09:49
Vi har nu i veckan dragit igång planeringen för att försöka komma fram till någon lösning för appen Släkten. Tyvärr har arbetet legat nere ett tag. Vi återkommer med besked.

Mattias
2021-10-13, 23:06
Oerhört trist beslut att börja ta betalt även av oss som använder Släkten i Android. Bara för att Apple trilskas med att inte förstå DIS affärsmodell, varför ska Androidanvändarna drabbas av en extra kostnad? Rättviseargumentet kan knappast hålla i argumentet att man måste göra det sämre för alla bara för att några ska få det bättre! Vänligen ompröva ert beslut!

Lasse
2021-10-14, 00:08
Oerhört trist beslut att börja ta betalt även av oss som använder Släkten i Android. Bara för att Apple trilskas med att inte förstå DIS affärsmodell, varför ska Androidanvändarna drabbas av en extra kostnad? Rättviseargumentet kan knappast hålla i argumentet att man måste göra det sämre för alla bara för att några ska få det bättre! Vänligen ompröva ert beslut!

Alla har ju betalt för appen via sitt köp av Disgen. Dom med Android har ju haft tillgång till appen i nästan 2 år men dom med iPhone har inte haft tillgång alls, trots att även dessa betalt för appen via kostnaden för Disgen. Nu får alla som vill använda appen betala den extra summan för "Släkten". iPhone-användarna vid köp av den och Android-användarna vid nästa uppdatering. Jag kan inte se att någon av dessa 2 grupper betalar mer än någon annan.

Jabbe
2021-10-14, 00:26
Även om det känns fel att ge efter för Apple tycker jag ändå det är ett bra beslut av er. Dom som vill kan ju få tillbaka en liten slant.
Jag kommer inte att begära tillbaka några pengar, jag ser fram emot att använda den utmärkta appen Släkten på min iPad och iPhone, äntligen!

m17835
2021-12-17, 10:11
Tyvärr så har vi fått avslag igen på vår begäran att få appen Släkten godkänd för försäljning i Apple App Store.

Hans-Peter
2021-12-19, 18:17
Tyvärr så har vi fått avslag igen på vår begäran att få appen Släkten godkänd för försäljning i Apple App Store.

Kan vi i så fall inte göra som Geney, de säljer inte sitt program i Appstore, eller det går kanske inte när det är iPad/iPhone bara när det är Apple datorer?

m17835
2021-12-29, 13:19
I och med att det står i senaste numret av Diskulogen att information kommer på den här sidan om appen Släkten så kan jag för tillfället inte säga mycket mer än att jag ska ha kontakt med Apple efter nyår när jag är tillbaka i arbetet.

m17835
2022-01-04, 10:58
Vi har idag fått godkänt från Apple att börja sälja Släkten i Apple Store. Den finns alltså nu i Apple Store och du finner den om du söker efter "Släkten". Den finns för installation i iPhone och iPad.

Jabbe
2022-01-04, 15:41
Grattis! ;-)
Jag har köpt och installerat på iPhone och iPad - fungerar bra!
Instämmer med Gert Fylking: "Äntligen!"

Torgny Larsson
2022-01-06, 17:57
Observera att appen Släkten kräver IOS version 12 eller senare. På äldre telefoner eller surfplattor från Apple kan det hända att enheten har en för gammal IOS-version, så att appen inte går att installera från Apple Store.

MikaelBjörs
2022-01-15, 21:33
Vi försöker få ut iOS-versionen för Apple-användare. Apple anser dock att det är någon typ av köp/abonnemang i appen, och då har de särskilda regler för detta; men vi anser att det inte är fallet. Diskussionen fortsätter. Vi har presenterat nya beskrivningar för Apple om vår affärsmodell och våra intentioner. De tidigare formuleringarna har ifrågasatts. Vi kan nu referera till andra exempel av liknande appar som Apple godkänt.
Tyvärr så har Apple återigen meddelat att de inte godtar vår syn på appen Släkten och hur den kommer in i vår affärsmodell så vi har alltså idag inget klart besked om när den kan komma för er iOS användare.

Android-användare kan dock använda appen fullt ut.

Jag gjorde en app för tidredovisning för ca 3-4 år sedan. En kostnadsfri app! Då var det inga problem att få in den godkänd. Men när det var dags för en uppdatering under 2021 så blev det tvärstopp :(
Till saken hör att till detta tidredovisningssystem är en webbapplikation och appen är bara ett tillbehör. Betalar gör man mot faktura, som jag skickar ut själv!
Jag kunde inte förstå varför Apple hade invändningar mot detta, men efter många försök och samtal med Apple på Irland så blev det uppenbart att jag inte fock ha någon som helst länkning mot webbapplikationen. Jag hade både länk och ett erbjudande om 90 dagars fritt testade mot en registrering!
När jag gjorde en specialversion helt utan länkning så godkände Apple Appen. Den går förstås mot samma databas som webbapplikationen, men deras affärsmodell tillåter inte att man länkar i en fri App - tydligen!

Tidredovisnings-app'en heter Projekttid, om nu någon skulle vara intresserad. Mer info på www.projekttid.net

Vad härligt att den blivit godkänd, och jag köpte den direkt. Men då uppenbarade sig faktumet att man måste ha en modernare version av Disgen, vilket jag som Mac-användare inte har! Så jag får ändå inte in min släktforskning :( Detta borde jag naturligtvis ha kollat upp innan...
Tidigare körde jag även Windows på Mac'en, men i takt med att förre och färre applikationer krävde Windows så har jag nu gjort mig av med denna partion på hårddisken. Tilläggas bör, att min släktforskning ligger i träda till den dag jag får mer tid...

SamuelsNZ
2022-01-17, 00:19
Hejsan,

Försökte ladda ned Släkten men lyckades inte hitta. Du säger Apple Store där man normalt säljer hårdvara, men jag försökte även med App Store och sökte på både släkten och slakten men fick inga träffar. Kanske har betydelse att jag bor på NZ och kanske Släkten bara finns i den svenska App Store? Förslag på hur jag ska hitta appen?

Phryxe
2022-01-17, 09:28
Kan du nå denna länk? https://www.apple.com/se/search/släkten?src=globalnav

SamuelsNZ
2022-01-17, 09:55
Kan du nå denna länk? https://www.apple.com/se/search/släkten?src=globalnav

Tyvärr, får bara bilden med ”no results were found”

m17835
2022-01-17, 10:50
Ok, jag har i viss mån förväxlat Apple Store och App Store, även om de är besläktade. Det är naturligtvis i App Store som du hittar appen Släkten.

Idag finns den endast tillgänglig i de nordiska länderna, Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge. Vi håller just nu på med att undersöka möjligheten med att även göra den tillgänglig andra länder.

m17835
2022-01-24, 11:15
Appen Släkten ska nu också finnas tillgänglig i flera länder utom Norden. T.ex. alla EU länder, Stor Britannien, Schweiz, USA, Canada, Australien och Nya Zeeland.

SamuelsNZ
2022-01-25, 03:50
Appen Släkten ska nu också finnas tillgänglig i flera länder utom Norden. T.ex. alla EU länder, Stor Britannien, Schweiz, USA, Canada, Australien och Nya Zeeland.

Tackar så mycket, har nu laddat ned utan problem!