handdator

Visa fullständig version : Biologisk far vs Utpekad far



MariaPhoto
2020-06-14, 13:11
Hej allihop, hoppas ni mår bra.

Det är fantastiskt att vi nu kan registrera adoptiv- och fosterföräldrar i Disgen 2019.

Jag undrar hur Ni registrerar Biologisk vs Utpekad Far?


Barnet är född inom Moderns första äktenskap.
Enligt födelseboken är Moderns dåvarande make utpekad Fader. Han betalade underhåll för barnet under många år.
Enligt släktingar och även föräldrarna till barnet har erkänt att maken i det andra äktenskapet är barnets biologiska barn (vilket inte heller går att misstolka eftersom barnet är mycket likt Fadern och inte den utpekade Fadern!).


Jag har registrerat barnet utifrån information i Födelseboken; barnet ingår under den utpekade Faderns och biologiska Moderns äktenskap, men har kopplat in barnet (som Adoptivbarn) i Moderns andra äktenskap med den erkända biologiska Fadern.

Hur gör Ni?

BrJohan
2020-06-14, 23:38
I ett snarlikt fall (i min släkt) var kvinnan K först gift med manen M1. Under detta äktenskap fick hon barnet B med en annan man M2. Efter M1's frånfälle gifte hon sig med M3 som sedermera adopterade barnet B.

I ett brev erkände K i sinom tid att M2 var far till B. Ett foto av detta brev finns refererbart.

Jag valde att registrera B som utomäktenskapligt för K och med M2 som faktisk (biologisk) far och med K+M2-relationen 'insprängd' (kronologiskt) mellan de två K+M1 relationerna, där ytterligare ett inomäktemskapligt barn föddes.

I B's födelsenotis finns både FB och brevfotot angivna som källor.

I K+M3-relationen finns B med som adopterat (och enda) barn.

Min lösning. YMMV

MariaPhoto
2020-06-25, 20:55
Tack Bror för att Du delar Dina erfarenheter. Det är mycket uppskattat.