handdator

Visa fullständig version : Bror/Syster i stället för Son/Dotter



BrJohan
2020-06-22, 16:51
Under mina nu pågående veckor med Disgen 2019 har jag fram till alldeles nyligen, då jag högerklickat på "Gift"-rutan, fått upp en popup-meny där alternativen Son och Dotter funnits med. Nu ersätts de av Bror och Syster. Dessa alternativ brukade - logiskt nog - bli tillgängliga vid högerklick på något befintligt barn i familjen.

Skärmklipp bifogas.

Vad kan ha hänt - och varför?

Efter omstart av Disgen återkommer Son/Dotter för att efter ett antal registrerade barn och i motsvarande sammanhang, ersättas av Bror/Syster! Att ofta behöva starta om Disgen är föga roande!

m17835
2020-06-30, 12:42
Jag lägger in det som en felrapport i vårt ärendesystem. (#6858)

Kan du se om det går att återskapa problemet eller om det var en engångsföreteelse?

Patrik Hansson
2020-06-30, 16:04
Det är bara texten som är ändrad så du behöver inte starta om de fungerar som de ska ändå. Dock om du kan beskriva exakt hur du kommer till det läget att de får fel namn så skulle jag bli tacksam för då kan jag fixa det. Ingen har lyckats beskriva hur man hamlar i att namnen kommer i osynk men vad man klickat på tidigare.

Hans-Peter
2020-06-30, 19:07
Hej Partrik

Jeg har også flere gange oplevet at der står bror/syster i stället för son/dotter som det borde stå.

Jeg har frem til nu ikke kunnet ghitta någon förklaring på varför det plötsligt ändras, det närmaste jeg har kommit, är att det uppträder när jag skall registrera flera släktinge samtidigt men deras olika relationer.

Alltså jag registrerar ett föräldrarpar, där är det som det skall vara med son/dotter, registrerar även deras barn. Det är när jag börjar registrera barnens barn och/eller barnbarn det blir fel "etikett" att det plötsligt står bror/syster där det skulle ha stådd Son/dotter.

Men som du skriver blir det rätt registrerat i databasen och det blir även rätt i familjeöversikten, det är bara vid registreringen det är fel "etikett"

BrJohan
2020-06-30, 20:24
Samma här som hos Hans-Peter. Sporadiskt och stokastiskt och sällan - men dock - uppträdande fenomen. Väljer jag ex.vis "Syster" så skapas en "Dotter", vilket ju är avsikten.

Christer
2020-07-02, 20:31
Då skapas en syster under det markerade barnet till centrumpersonen som i sin tur får en dotter.

Våra medlemmar har uttryckt lite olika åsikter om vi ska utgå från centrumperson eller markerad person. NU försöker vi utgå från markerad person men det finns ett fel som vi inte har fått grepp om, inte heller våra användare klarar av att återskapa det.

Bror, Kan du återskapa det och beskriva hur du gör?

BrJohan
2020-07-03, 14:56
Jag har detekterat felförekomsten och välvilligt funnit anledning att - via forumet - rapportera den. Jag rapporterade också att felet förekommer sparsamt och, åtminstone synbarligen, stokastiskt. Eftersom det sägs att "inte heller våra användare klarar av att återskapa det" så uppstår frågan varför jag som användare skulle förväntas ha förmåga att återskapa det.

Någon omsorgsfullt utförd kodgranskning eller uthållig testning med en lämpligt instrumenterad felsökningsversion av programmet borde ha betydligt bättre möjligheter att finna - och sedermera korrigera - ett programfel av detta slag.

PatrickJohnson
2020-07-03, 19:02
Jag har noterat att om man arbetar men flera fönster ex. fönster (grupp 1) och söklista (grupp 1) samt fönster (grupp 2) och söklista (grupp 2) och flyttar en individ från det en fönstret till det andra fönstret, så uppkommer ovan nämnda problem.
Efter att ha flyttat en individ så förekommer det även att om jag vill lägga till ex. en Far genom att klicka i rutan Far, så går det inte, det går dock att högerklicka och i fönstret välja Far. Detsamma gäller även om jag väljer att använda rutan för att lägga till en ny Mor, Syster, Bror, Relation eller Partner.
Efter att starta om Disgen fungerar det som det ska igen.