handdator

Visa fullständig version : Scroll-hjuls begränsade användbarhet



BrJohan
2020-06-22, 15:55
I somliga sammanhang fungerar musens scroll-hjul bra i Disgen. I åtskilliga andra Disgenfönster fungerar endast rullningslister/scrollbars! Vadan och varför?

(Om man som jag, är van vid att kunna använda mus-hjulet och därför föredrar den möjlgheten, så upplevs Disgen som användarovänlig.)

m17835
2020-06-30, 11:35
Hej
Kan du precisera lite bättre vilka fönster det fungerar bra respektive dåligt i?
Kan du också beskriva om det är hela fönstrets innehåll du försöker scrolla eller om det t.ex. är i ett fält i en dialogruta (eller liknande).
Vad använder du för mus (pekdon)?
Olika pekdon har olika drivrutiner och kan fungera olika.
Sen är det nog olika slags fönstertyper som är använda i programmet samt olika komponenter till olika fält i en dialogruta.

BrJohan
2020-06-30, 19:18
Några exempel på situationer där skrollning med mushjul inte fungerar:

I en söklista som breddreducerats aå att en horisontell rullningslist blir synlig, så går det inte att skrolla horisontellt med hjulet+SHIFT. Resultatet blir skrollning i vertikalled felaktigt nog.
I en familjeöversikt som höjdreducerats så att en vertikal rullningslist blir synlig, så går det inte att skrolla vertikalt med hjulet
! en personöversikt som både bredd- och höjdreducerats så så kan varken horisontal- eller vertikalskrollning göras med hjul+SHIFT eller hjul enbart.
I en släktöversikt går det inte heller att skrolla med mushjul.

I ytterligare något/några fall som jag just nu inte hinner dra mig till minnes, fungerar hjulet inte heller.

I många (de flesta) fall fungerar hjulet med eller utan SHIFT, som det bör.

Jag använder mestadels en USB-ansluten Microsoft Pro IntelliMouse som komplement till pekskärmsanvändning, eller tvärtom ...Med Disgen 2019.2 som jag använt till och från under någon dryg månad, har jag inte använt någon annanv mus.

I samband med andra programvaror än Disgen, har jag aldrig eller ytterst sällan haft motsvarande hjulanvändningsbegränsningar.