handdator

Visa fullständig version : Vad saknas på nya hemsidan?



DanielBerglund
2010-10-01, 23:30
Det är lätt att bli "hemmablind". Det mesta av informationen på gamla hemsidan är flyttat till den nya. Men vad saknas?

Följande är känt:

disbyt saknas
sidor där det står qqq ska ha mer text
översättningen till engelska är bristfällig
"nyheter" är experimentell än så länge
bilder saknas både här och där

Phryxe
2010-10-07, 09:53
Om man vill uppmärksamma uppdaterade register kan man göra det genom att skapa nyhetsflöden (RSS) och visa på hemsidan alternativt publicera som enbart ett flöde. Man kan också uppmärksamma register genom att välja ett antal slumpvis valda poster och publicera på sidan.

Apropos register vill jag fortsätta propagera för min idé med ett samlat sökgränssnitt mot en mängd små medlemsregistrerade GEDCOM-register (http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=113052&post=991982#POST991982). Konkret skulle det kunna innebära - gör registret i ditt släktforskarprogram, exportera som GEDCOM, publicera centralt i ex. Family Tree PHP. På startsidan gör man också en lista över alla register som ingår för att undvika dubbelarbete.

DanielBerglund
2010-10-10, 01:30
Nu finns disbyt, och disbyt, dispos och discount bör fungera som de ska.

"Nyheter" på menyn fungerar också ungefär som tänkt.

Mats Andberger
2010-10-10, 09:41
Grattis till nya hemsidan, ser mycket lovande ut! Och det var verkligen på tiden... den gamla var bara såååå 1990-tal...! ;-)

OlofPålhed
2010-10-11, 20:21
Du C-G Magnusson !
Din propaganda för "Anbytarforum" får mitt stöd och gillande ! Där har jag konto och hittar både nyheter och sådant jag vill söka på ! Alla tiders "

Christina
2010-10-12, 21:27
Snygg hemsida !
Jag skulle emellertid gärna se att det senaste inlägget kom först i listan så att man inte behövde scrolla ner.

Phryxe
2010-10-13, 08:15
Du C-G Magnusson !
Din propaganda för "Anbytarforum" får mitt stöd och gillande ! Där har jag konto och hittar både nyheter och sådant jag vill söka på ! Alla tiders "
Bra, men jag ser det inte som propaganda för AF. Jag försökte föra fram en idé.

DanielBerglund
2010-10-13, 20:58
Jag skulle emellertid gärna se att det senaste inlägget kom först i listan så att man inte behövde scrolla ner.
Man kan ställa in det i sin profil tror jag. Det är under Generella inställningar, Alternativ för ämnesvisning, Visningsalternativ för ämnen.

Thomas
2010-10-13, 23:29
Apropos register vill jag fortsätta propagera för min idé med ett samlat sökgränssnitt mot en mängd små medlemsregistrerade GEDCOM-register (http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=113052&post=991982#POST991982). Konkret skulle det kunna innebära - gör registret i ditt släktforskarprogram, exportera som GEDCOM, publicera centralt i ex. Family Tree PHP. På startsidan gör man också en lista över alla register som ingår för att undvika dubbelarbete.

+1

Det är en spännande tanke som lätt kan växa om man börjar vända på lite stenar; Varför gör man det inte ännu mer; ett och samma användarkonto för både Disbyt, Forum etc, med en medlemsprofil. En del av medlemsprofilen skulle kunna vara information om vilka hemsidor man har där man har GEDCOM-register upplagda (alt att det framöver skulle kunna vara en DIS-tjänst som ingår).
Vad som då skulle behöva utvecklas är någon form av crawler som kan leta reda på andra GEDCOM-register på nätet för att indexera upp dom.

Phryxe
2010-10-16, 20:46
"Nytt på hemsidan" länkar till engelska nyheter. Klickar man på länkarna där har man plötsligt fått en engelskspråkig sajt.

DanielBerglund
2010-10-16, 23:24
Det har du rätt i, fast det verkar vara lurigt att ändra!

ZX Spectrum
2010-10-20, 17:39
När jag går in på www.dis.se så finns det en trevlig flik som heter "DIS Forum". Jag kommer då snabbt till forumet.
Vad jag däremot inte hittar är hur man kommer till startsidan igen från forumet.
En länk som tar en tillbaka till www.dis.se skulle jag vilja ha.

m00707
2010-10-20, 19:46
Den länken finns längst ner i den blå listen där.
Gissa om jag också funderade innan jag lyckades hitta den.

ZX Spectrum
2010-10-20, 21:32
Den länken finns längst ner i den blå listen där.
Gissa om jag också funderade innan jag lyckades hitta den.

Eftersom det finns en knapp som heter "Forum" längst upp till vänster (jämte knappen "Vad är nytt?") som tar en till forumets startsida så hade jag rekommenderat att DIS-loggan längst upp tar en till huvudsidan för DIS. Just nu länkar både loggan och knappen under till samma sida.

DanielBerglund
2010-10-20, 22:46
Sådär, nu pekar loggan på hemsidan.

Malviken
2011-08-30, 08:36
Du C-G Magnusson !
Din propaganda för "Anbytarforum" får mitt stöd och gillande ! Där har jag konto och hittar både nyheter och sådant jag vill söka på ! Alla tiders "

Det finns fler diskussionsforum än Anbytarforum. Arkivguidens Forum är ett av dessa och där kan man ta upp även ämnen som Arkivkunskap, hembygdsforskning o.dyl. Att skaffa konto är också enkelt.

Mvh/Sten Magnusson DIS_06438