handdator

Visa fullständig version : Orter i församlingar som delats.



ingera
2020-08-17, 14:58
Jag gillar verkligen kartor.
Försöker att placera alla orter i kartan. Att visa andra på kartan hur deras förfäder har flyttat är en höjdpunkt.

Att Disgens ortsregister bygger på hur det såg ut ca 1990 vet jag.

Jag skulle önska att en ort som i äldre tid har tillhört en församling/socken som sedan delats kan visas i Kartan oberoende av vilken församling/socken som orten är placerad i ortsregistret.
Har problen med orter i Brännkyrka som nu ligger i Farsta.
Enskede bröts ur Brännkyrka 1931. Farsta bröts från Enskede 1957 om jag minns rätt.

Lägger jag orten Forsen i Farsta församling så visas den.
Men visas inte i om jag lägger orten i den församling jag hittade uppgifterna 1852.

Det är tråkigt, nästan ljuga, att man måste lägga in orten på fel församling om man vill ha ut dem på kartan.

Jag använder disgen 2019.2 på en win7.

Christer
2020-08-19, 10:00
Jag ska inte diskutera om orter i ett historiskt perspektiv. Om du vill kan du läsa min artikel https://www.dis.se/socknar-historiskt

I en kommande version, som vi arbetar med för tillfället, kommer koordinatsatta orter att visas när de har placerats i vårt ortsträd i en församling som fanns 1989 (dvs har en RSV-kod som inte slutar på "00").

ingera
2020-08-19, 11:12
Tack för svaret. Det var vad jag hoppades på att orten ska visas oavsett var i trädet den är placerad.

Christer
2020-08-20, 11:03
Jag har reviderat mitt svar, se ovan.

ingera
2020-08-20, 12:06
Tack Christer förtydligande av hur det kommer att funka i kommande version. Det kommer att hjälpa mig med både Brännkykra och Jämshög där jag har mest problem.