handdator

Visa fullständig version : GEDCOM-fil från Genealogy On Display.



Hasse56
2020-09-07, 15:28
Hej.

Jag har en hel massa forskning gjord på -80 och -90 talet i Genealogy On Display.
Är det någon som vet om man kan lyckas konvertera detta till Disgen?
Det fanns tidigare ett program för att spara till GEDCOM men jag hittar inte detta nu.

MVH

Hasse

Olle_Olsson
2020-09-08, 11:18
För att kopiera från andra släktforskarprogram och in till Disgen, så är det bara Gedcom som fungerar.
Du får leta vidare på internet

Hasse56
2020-09-08, 12:00
Tack för svar. Så är det nog dessvärre, problemet är att programmet är så gammalt så ingen har nog
sparat verktyget för kopiering till GEDCOM. Jag tänkte inte ens själv på att spara en kopia den tiden.
Ordspråket "Om huvudet är dumt så får kroppen lida" äger sin riktighet.

BrJohan
2020-09-08, 13:58
Jag har hört mig för hos några av mina släktforskande vänner i USA och en av dem berättar att han i sin tur forskat vidare om "Genealogy on Display" och lyckats finna Basic-källkoden till både programvaran och dokumentationen.

Jag har fått dessa filer, så om någon med tillgång till fungerande Basic-interpretator från tidigt 1980-tal och med lust att försöka få igång programmet, vill pröva så kan jag mejla filerna.

Programmet konstruerades 1983 och konstruktören lär då ha varit verksam inom IBM. Troligen skrevs programmet för första generationen IBM-PC och dess Basic.

Hasse56
2020-09-08, 14:39
Yes! Det skulle kunna vara en möjlighet. Min systerson är programmerare och kan även BASIC så han skulle
kunna försöka! Jag har kvar datorn i fungerande skick och har kvar all forskning där och det är fortfarande
körbart men har man källkoden så blir det betydligt lättare att se/tolka datafilernas struktur.
Det skulle vara perfekt om du kunde maila filerna till mig så gör vi ett försök.
Kan man maila från forumet eller skall jag skicka adressen i ett personligt meddelande?
Jag är helt ny här så jag kan inte rutinerna.

BrJohan
2020-09-08, 14:53
Hej! Jag har skickat epost - och även privat meddelande - till dig via forumet. Där bör du se min epostaddress.

Christina
2020-09-08, 21:20
Finns tydligen att ladda ner här: https://sourceforge.net/

Hasse56
2020-09-09, 12:54
Hej Christina. Jag var inne där och hittade inget passande dessvärre. Fanns ju en hel del GEDCOM verktyg men inget klockrent passande för mig vad jag såg.
Med BrJohans hjälp kan det ev. lyckas med en omväg via Excel och därefter använda EXCEL2GEDCOM, och det programmet fanns på Sourceforge.
Vi får se hur det går.

Stort tack för hjälpen

Hasse

Hasse56
2020-10-05, 11:36
Så, nu är nästan alla uppgifter importerade i Disgen. Datum/plats för giftermål och notiser för personer lyckades vi aldrig med utan det får jag komplettera manuellt.
Iaf Ligger nu alla personer, c:a 300 st, från min forskning på -80 coh -90 talet inlagd korrekt med kopplingar till barn, föräldrar mm.
Skönt att slippa skriva in allt från papperskopior.
Detta blev inte helt lätt, man fick skriva om BASIC koden till att lista alla personer till en fil isf att skriva ut på papper. Konvertera den filen till CSV
och trycka in den i Excel. Där tog det stopp, Den kod som genererades av både excel2ged och acc2gedcom fungerade riktigt illa att importera i Disgen.
Lösningen blev att skriva om ett JAVAscript vi hittade och sortera om bland datan innan det blev riktigt bra. Många timmar blev det.
En känsla jag får är att det skulle underlätta betydligt och det gick att importera/exportera en CSV eller ännu hellre TSV (Om det finns komma i texten
kan det störa) till/från Disgen. GEDCOM specen är så gammal att den inte följs längre. Olika program har lagt till egna TAGar med åren som försvårar
en korrekt import och är ursprungligen gjord för att skapa släktträd till Mormonerna att lägga upp inte härbärgera hela komplexa släktutredningar.
Jag tror det skulle vara mycket värt för framtida versioner av Disgen att titta på detta och lägga till en möjlighet att importera från en mer generisk källa
och då i kombination med en publicerad "mall" för innehållet. Kolumnordning, formattering, teckentabell osv.

Ett stort tack till alla som föreslagit lösningar, det var till stor hjälp!

Hasse