handdator

Visa fullständig version : Utländska länder/orter



Niklas Lundin
2011-06-09, 19:27
Jag skulle vilja lägga till koordinaterna för Norge, Danmark, Finland, England och USA i ortträdet men vet inte vilka de är.

Niklas Lundin
2011-06-12, 16:16
Någon som kan koordinaterna?

AlfChr
2011-06-13, 01:55
Koordinater til hva? Hovedsteder?
Eller tenker du på geografisk inndeling i fylker, kommuner og kirkesogn?

Niklas Lundin
2011-06-13, 08:20
Bra fråga Alf

Tanken var i första hand att skriva in länderna i ortstrukturen så man kan ange land med lampa.
När det är gjort vore det kul om strecken i kartfunktionen verkligen pekar väster ut om en person emigrerat till USA.
Nu när jag tittar på Sverige i Redigera orter ser jag att landet inte har några koordinater alls.
Jag tänkte väl att någon av våra 27000 medlemmar hade en lösning. Man kan ju ha (mitten) av USA som koordinat för landet, vad vet jag.

AlfChr
2011-06-13, 11:24
Med Google Maps kan du jo når som helst plukke opp de koordinater du ønsker, også for de enkelte byer :-)

For Danmark og Norge har du flere kartverk på nett med koordinatfunksjon. Bruker du Eniro sitt får du til og med (ugyldige) RT90 koordinater. (De er ugyldige i den forstand at de er utenfor rikets nettverk, men, presisjonen er langt på vei god nok til Disgen-formål :-) Det er bare å markere koordinatfunksjonen, forstørre opp kartet og klikke i vei og skrive av.

Jeg sitter på masse informasjon om både fylke/amt/stater, kommuner/herreder/counties og sokn/sogn7 townships for Norge, Danmark og USA, men de gangene jeg har tilbudt DIS denne informasjonen har jeg aldri fått svar på mailene, så interessen er tydeligvis ikke tilstede.
En eksportfunksjon lager disgen-ferdige filer.
Men for usa blir nok datamengden alt for stor, det er snakk om 170000 townships hentet fra CIA's open source database (i sin tid sendt meg av folk i CIA med ansvar for denne basen som respons på spørsmåk i sin tid på Roots-L om hvor man kan finne geografisk opplysning om USA)

Adkins
2011-08-19, 16:31
Hej Alf

Jag har precis uppdaterat mig från disgen 7 till 8 och håller på som bäst att konvertera mina orter. En hel del av mina tidigare registrerade orter är från Norge och USA och dessa bygger jag nu upp på nytt. Men jag har svårt att hitta bra källor för hur ortstrukturen bör se ut och var jag kan finna information om var de olika platserna ligger. Framförallt i USA där många av mina orter har gamla namn.
Om du har hemside-källor om detta så vore jag tacksam om du kan lägga ut några länkar.

m00707
2017-02-04, 17:37
Jag försöker få ordning på mina orter innan övergång till Disgen2016.
Lägger då in länder på samma nivå som Sveriges församlingar.
Men alla nya länder får RSV-kod 012801.
Latituden blir 0,0,0,0 men Longituden blir 2.27,25,47.
Klickar man ur Använd position så nollas även longituden, men när man öppnar igen efter OK, så är använd position åter ikryssad.
Frågan är om allt detta skräp följer med till DG2016?

Olle_Olsson
2017-02-04, 23:31
Gå in på Dis hemsida, https://www.dis.se/orter och scrolla ner till ”Orter utanför Sverige”, där finns en bild som beskriver ”Andra länder” >>>.

Kopiera koordinater från Google Maps för både Svenska & utländska orter, och lägga in i orterna i kartan
När du behöver läget på en utländsk ort får du ta till ett program som kan leverera koordinater i latitud och longitud. Öppna därför Google Maps på adressen www.maps.google.com och leta upp din ort och peka på den med markören. Högerklicka och välj Vad finns här? Då kommer en bild upp med adressen och Koordinaterna för latitud och longitud i grader och decimaler (siffror) visas i en ruta, klicka på koordinaterna så blir de synliga i ”Sökrutan”, markera och kopiera innehållet.
Spara sedan dessa värden för Disgenorten gå in på orten i Disgens karta, högerklicka, välj längst ner ”hämta koordinater från klippbuffert”. Klart.

Amerikanska delstater och county, samt koordinater till dessa (som en annan medlem har lagt in i Forumet)
"Här kommer två filer som går att komplettera ortsträdet med amerikanska delstater och county "
usaa.txo visar delstatsförkortningar
usab.txo visar delstaterna utskrivna i sin helhet
Koordinaterna finns också med för alla counties.
filerna är zippade så de behöver packas upp efter man har laddat hem dem.
Men ta först en säkerhetskopia, och läs alla svar i denna tråd
http://forum.dis.se/vb/showthread.php?1514-Amerikanska-delstater-och-county-samt-koordinater-till-dessa

Christer
2017-02-06, 07:52
Jag har också berört det kort i senaste numret av Diskulogen (https://www.dis.se/sites/default/files/downloads/disk/disk115.pdf#page=34)

Andreas Jansson
2017-10-29, 19:08
Hej!

Nu har jag städat upp bland mina länder (andra än Sverige) och lagt till de nivåer jag saknade där.

Men jag läser så en artikel från DIS-Syd, där det står så här:
"Disbytprogrammet stannar allt som oftast och "frågar", eftersom man kanske bara lagt in n.y. i stället för New York, USA."
Källa: http://u3m.se/KigDisgen2016/pdf/DISkutabelt%202012-4.pdf

Det finns här på forumet länkar till två filer
usaa.txo visar delstatsförkortningar
usab.txo visar delstaterna utskrivna i sin helhet

Är det viktigt för Disbyt vilken fil av dessa filer jag väljer? D.v.s. stämmer som det beskrivs i artikeln, att inläsningen stannar för faddern, som får en "fråga" från programmet, om man döpt delstaten "New York" till "n.y"?

Jag vill ju göra det så enkelt som möjligt för faddern som tar emot min fil.