handdator

Visa fullständig version : Sänd felrapporter



akno
2020-09-25, 10:13
Jag har på senare tid råkat ut för att programmet avslutas pga allvarligt fel men har inte lyckats koppla det till något specifikt jag gjort. I inställningar har jag både "Sänd felrapport" och "Sänd användarstatistik" bockade. Har försökt leta efter vad som står i felrapporten men har konstaterat att det antagligen inte varken registrerats eller sänts någon sådan. Kör W10 och Disgen 2019.2. Är det något fel i programmets inställning för felrapportering?

Olle_Olsson
2020-09-25, 18:25
Den inställning som du har för Sänd felrapport och Sänd användarstatistik är bra (för programmets utveckling).
Felrapporten sänds automatiskt till DIS, och om du vill läsa den, så finns den i din dator (sökvägen hittar du på hemsidan);
Gå in i Disgen under Verktyg/ Inställningar / Program / Sekretess, längst ner på sidan står det;
Det finns mer information på denna sida.
Klicka på den så kommer du till DIS:s hemsida och där finns detaljerad information.

akno
2020-09-25, 19:53
Jag har varit in där och letat men inte hittat något. I sökvägen till felrapporten står det förresten disgen 2018. Är det verkligen rätt.

Olle_Olsson
2020-09-25, 21:30
Bifogar en bild var buggfilen sparas för Disgen 2019. På hemsidan står en "generell datoradress".
Men innehållet i buggfilen förstår jag inget av, den läsas av "datorprogram-kunniga".

akno
2020-09-26, 07:59
Det var där jag sökte och senaste buggfilen var från mars 2020 så tydligen skapas ingen buggfil. Jag börjar fundera på om inställningar i Windows defender kan påverka på något sätt?

pompe
2020-11-01, 11:40
Hej,
noterar att den sökväg som anges på hemsidan är fel, i alla fall för Windows 10.

%APPDATA% motsvarar %USERPROFILE%\appdata\roaming

Skall vara

%LOCALAPPDATA% som är = %USERPROFILE%\appdata\local

Vänliga Hälsningar
Nils

akno
2020-11-01, 12:00
Tack! Noterat för att minnas. Nu hittade jag att senaste buggfilen var från 2020-03-17. Jag har råkat ut för avslutat program några gånger på senare tid, senast i förra veckan så tydligen har mitt program slutat skapa bugfil. Kan det vara något som hänt vid uppdatering till 2019.2 det var väl på våren som uppdateringen kom ut om jag inte minns fel?

m17835
2020-11-10, 16:15
Informationen på webbsidan om sökvägen till buggfil och statistikfil är uppdaterad. Varför det inte skapas någon buggfil är dock svårare att svara på.