handdator

Visa fullständig version : MacFamilyTree Gedcom från Disgen



Hans-Peter
2020-09-28, 12:48
Hej!

Normalt använder jag Disgen och har gjort så i flera år, men jag har nyligen ärvt en MacBookAir och installerat MacFamilyTree på den, jag har viss erfarenhet av det programmet i den mobila versionen "MobileFamilyTree", för att inte behöva skriva in alla mina poster med alla noteringar och källor gjorde jag en gedcom export från Disgen 2019.2 och importerade denna i MacFamilyTree.

I det stora och hela gick det fint, alla poeter kom in på rätt plats och köllorna kom över. Till på köpet orterna kom med så man kan se det på kartan.

Men jag har en undran när det gäller källorna i MacFamilyTree: Merparten av källorna kom över med titel på rätt plats, alltså vad källan heter t.ex Bodarp (M) CI:5 (xxxx-xxxx) bara för att ta ett exempel. Men några av dem hamnade titeln inte där den skulle hamna utan på den rad som kallas "kort" och titel raden blev tom. Resultatat är att jag inte kan söka källan i programmet. Se bifogade bild.
1973
Jag har kollat om jag har gjort något annat när jag har registrerat källan i Disgen, jag ser inget annorlunda. Källträdet har använts som vanligt.

Är det någon som har erfarenhet i MacFamilyTree och gedcom import från Disgen som kan tipsa om vad det kan vara som har blivit fel. Är det ganska enkelt en följd av att gedcom inte är en 100% standrad?