handdator

Visa fullständig version : Redigering av Disgen-notisen Biografi sedan den exporterats till en släktbok



Bengt Stenberg
2011-06-10, 17:52
Hej
Är på god väg att göra en släktbok enligt Bengt Kj. i Diskulogen 87.
En för mig avgörande fråga: Mina Levnadsbeskrivningar (det ordet vill jag också gärna ta bort!) måste dels redigeras, dels utökas väsentligt med Word-baserat material, om möjligt också med bilder och kanske PDF-filer.

Detta är vad jag förstår omöjligt att göra i Disgen, men måste väl gå efter exporten på något annat sätt?
Är ganska okunnig!
Bengt Stenberg

Christina
2011-06-10, 19:05
Det går att spara släktboken i rtf format och då kan du lägga till det material som du själv vill ha precis som i ett vanligt Word dokument.

Mvh Christina Claeson

Bengt
2011-06-10, 20:50
Hej!

Lättaste sättet att rätta är att göra en ny släktbok. Börja med att lägga in en biografi (Klipp och klistra) under biografi bland Notiser. Vill du lägga till fler bilder använder du Ny notis Bild 6 för att lägga till en eller flera bilder. Kom ihåg att notiserna publiceras i den ordning de ligger, vilkes går bra att ändra. Glöm då inte att vid publiceringen att ange att du vill ha med dessa notistyper.

Titta på min släktbok och klicka på min morfar för att se hur jag gjort. www.kj2.se/anor

Maila mig på bengt@kj2.se så får du ett kapitel ur min handledning som visar hur du kan gå vidare på ett mer avancerat sätt.

Lycka till
Bengt