handdator

Visa fullständig version : Nybörjare



dis59603
2020-11-12, 20:39
Jag är nybliven medlem och försöker nu att orientera mig på websidan. Det är inte mycket man förstår spontant. Första sidan visas inte korrekt, så man kan inte läsa den första menyraden i sin helhet. Efter inloggning möts man av ny menyrad med obegripliga namn (disbyt, disgen, etc). Man måse läsa på ordentligt för att förstå vad de olika alternativen innebär. För DIS Forum krävs särskild registrering, fast medlemsskapet redan är registrerat!?. Det har tagit 1-2 veckor, sedan jag anmälde mig som medlem, innan jag kunnat skriva här. Ett försök att få lite stöd på vägen hos kansliet gjorde mig inte mycket klokare. Detta är bara några saker, som har varit mindre begripliga i inledningen. Med tiden kommer det säkert att klarna hur DIS fungerar. Men det kunde definitivt vara mer tillrättalagt för nybörjare inledningsvis.

Camilla Bringsaas Ohlsén
2020-11-12, 21:15
Jag är också nybörjare och kan hålla med dig i mycket. Programmet i sig verkar vara väldigt bra men kräver nog att man sätter sig in i det ordentligt innan man får fullt utbyte av det. Jag såg genomgången av Disgen på Släktforskardagen och det ligger kvar att se på än om du var anmäld till den. Det visar vad man kan göra med programmet men är ingen kurs i att använda det. Disbyt har jag inte riktigt förstått mig på än. För mig känns hemsidan som en sida för redan invigda, innan man är medlem är det svårt att förstå överhuvudtaget och som ny medlem nästan lika svårt. En ”Disgen/Disbyt for dummies”-sida kanske skulle vara nåt?

Olle_Olsson
2020-11-12, 23:00
Är det något man inte förstår, så finns det över 50 Faddrar för Disgen, som man kan rådfråga, ring eller mejla den som finns närmast dig.
Länk till faddrarna; https://www.dis.se/fadder-lista

En detaljerad innehållsförteckning till Disgen 2019 handledning; https://www.dis.se/innehall-disgen-handledning

dis59603
2020-11-13, 18:35