handdator

Visa fullständig version : Nybörjare



dis59603
2020-11-12, 20:39
Jag är nybliven medlem och försöker nu att orientera mig på websidan. Det är inte mycket man förstår spontant. Första sidan visas inte korrekt, så man kan inte läsa den första menyraden i sin helhet. Efter inloggning möts man av ny menyrad med obegripliga namn (disbyt, disgen, etc). Man måse läsa på ordentligt för att förstå vad de olika alternativen innebär. För DIS Forum krävs särskild registrering, fast medlemsskapet redan är registrerat!?. Det har tagit 1-2 veckor, sedan jag anmälde mig som medlem, innan jag kunnat skriva här. Ett försök att få lite stöd på vägen hos kansliet gjorde mig inte mycket klokare. Detta är bara några saker, som har varit mindre begripliga i inledningen. Med tiden kommer det säkert att klarna hur DIS fungerar. Men det kunde definitivt vara mer tillrättalagt för nybörjare inledningsvis.

Camilla Bringsaas Ohlsén
2020-11-12, 21:15
Jag är också nybörjare och kan hålla med dig i mycket. Programmet i sig verkar vara väldigt bra men kräver nog att man sätter sig in i det ordentligt innan man får fullt utbyte av det. Jag såg genomgången av Disgen på Släktforskardagen och det ligger kvar att se på än om du var anmäld till den. Det visar vad man kan göra med programmet men är ingen kurs i att använda det. Disbyt har jag inte riktigt förstått mig på än. För mig känns hemsidan som en sida för redan invigda, innan man är medlem är det svårt att förstå överhuvudtaget och som ny medlem nästan lika svårt. En ”Disgen/Disbyt for dummies”-sida kanske skulle vara nåt?

Olle_Olsson
2020-11-12, 23:00
Är det något man inte förstår, så finns det över 50 Faddrar för Disgen, som man kan rådfråga, ring eller mejla den som finns närmast dig.
Länk till faddrarna; https://www.dis.se/fadder-lista

En detaljerad innehållsförteckning till Disgen 2019 handledning; https://www.dis.se/innehall-disgen-handledning

dis59603
2020-11-13, 18:35
Nja Olle, nu handlade det ju om att hemsidan inte ger en särskilt bra och lättfattlig översikt över vad man kan göra i DIS. Det gör det helt enkelt svårare för nybörjare att komma igång. Camilla har så rätt, websidan är mer en utformad för de redan insatta. Det är ju ingen idé att läsa manualer eller fråga faddrar, innan man förstått upplägget och grundfunktionerna.

Christina
2020-11-14, 19:22
Hej Bo, vad är det som du skulle vilja förbättra på hemsidan för Föreningen DIS?

dis59603
2020-11-15, 10:36
Hej Christina, se mitt första inlägg. Framför allt begripligheten för nybörjare och nya medlemmar. Det kräver nog en grundlig genomgång i samråd med alla användarna och inte ändringar bara på vissa punkter. Alla som redan förstår allt skall ju inte störas onödigtvis. T v kan man ju alltid föra in undertext i menyerna, som förklarar vad alla kryptiska namn som dysbyt, dispos, etc innebär. Men jag kanske är för kritisk. I så fall kan jag bara konstatera, att DIS hör till de "knepigaste" websidor, som jag stött på (och jag använder många).

Eva Dahlberg
2020-11-15, 12:24
Just Logga in-menyn ska ses som en genväg till verktygen, men det är inte tydligt det håller jag med om. https://www.dis.se/verktyg
Verktyg och Föreningen är väl bra starter i och för sig. Vi har lite filmer nu om Disbyt - det kan vara enklaste vägen att lära sig dem kanske? Det finns tre stycken där i spellistan Disbyt - jag skulle själv vilja ha en innehållsförteckning till youtube-filmerna - för även om man väljer spellistan så kommer ju bara en film och sedan de två närmaste uppe i högerkankten och därefter diverse youtube-filmer som inte alls har med Dis att göra

Introduktion till Disbyt - med Mikael Winbladh (verksamhetsledare)
https://www.youtube.com/watch?v=x7ZYvR_CReI&list=PLRxW0QZAePElCBSAdAOixql0SXqH-cort

Länk till Charlotte Börjesson (Disbytombud) om Disbyt https://www.youtube.com/watch?v=z295nKkCqVw&list=PLRxW0QZAePElCBSAdAOixql0SXqH-cort&index=2

m17835
2020-11-19, 10:32
Ett litet steg på vägen mot förbättring av webbsidorna är tagen genom att menyalternativen förtydligas med en liten flagga om vad valet innebär om du för din muspekare över ett menyalternativ. Det är infört på översta nivån, utom för "Logga in" som är någon specialvariant i menyn, och direkta undermenyer i verktygs-menyn. Det finns även på en del andra ställen. Det kommer fortsätta att läggas till framöver.

RoineJ
2021-12-20, 22:37
Håller med Bo fullständigt!
Hemsidan är något som ser ut att vara från Internets barndom.
Man hittar förvisso det man letar efter men det finns en del irritationsmoment. Några exempel:

* Inloggning - Inloggning först när man går in på någon av de sidor som kräver medlemskap. Det vanliga på en hemsida av idag är att man loggar in från startsidan och att inloggningen styr vilka sidor och funktioner man har tillgång till.
Antar att det kan bero på att undersidor har lagts till efterhand och att de lever sitt eget liv utan att vara "knutna till" startsidan.
M a o länken man klickar på för att nå undersidorna är just enbart en länk till en fristående sida.

* När man är inne på de flesta av undersidorna saknas det en genväg tillbaka till startsidan dis.se. Klickar man på Dis-symbolen högst upp kommer man bara tillbaka till förstasidan av undersidan.

* Det är både lov- och önskvärt att vi blir fler medlemmar, men att låta det budskapet så fullständigt dominera när man kommer till startsidan känns inte riktigt bra.

Förslag: I toppmenyn kan man lägga till "Medlem". I undermenyn till "Medlem" kan man då lägga "Logga in", "Bli medlem", "Mina sidor" mm.
Rent allmänt behöver sidan och undersidorna en rejäl uppdatering och modernisering.

Mvh Roine

m17835
2021-12-21, 16:02
Hej

Trevligt med synpunkter.

Det är korrekt uppfattat att webben innehåller flera länkar till andra siter, än att det är länkar till undersidor på DIS webb, och att man får logga in på den siten istället för på DIS webben. Det tycker jag inte är så märkligt, det finnas väl många andra siter som länkar vidare till någon annan site, såväl intern som extern och att man där får logga in. DIS webben i sig är ju ett öppet skyltfönster inte bara för medlemmar utan även andra nyfikna.
Sen beror det också på tekniska svårigheter med att knyta ihop våra olika verktyg under en inloggning.

Sen är jag inte riktigt säker på att jag förstår synpunkten om att man inte kommer tillbaka till DIS webbens startsida om man är inne på en undersida. Om du menar en undersida på DIS webben så kommer du alltid tillbaka till DIS webbens startsida.
Men om du syftar på att du är ute på en annan site, t.ex. Disbyt eller Dispos så är det just en annan site och man ska förhoppningsvis kunna komma tillbaka till den sitens startsida på ett enkelt vis. Men det kan nog stämma, vilket vi får se över, att det inte kanske alltid är lätt att hitta tillbaka till DIS webben från en annan av våra verktygs egna siter. I Disbyt finns det ett menyval "DIS" som leder tillbaka till DIS webben. Men från DIS webbshop är det svårt att med ett klick hitta tillbaka till DIS webb. Många gånger öppnas också den andra siten i en ny flik eller nytt fönster, då har man ju första siten kvar i en annan flik eller fönster.

Visst kan vi försöka tänka om när det gäller framtoningen på startsidan. Även idén med ett menyval "Medlem" är faktiskt inte så tokigt. Vi måste dock se till att det inte blir för trångt i menyraden. Det är alltid en avvägning.

En större översyn av webben har diskuterats, men för att kunna genomföra det krävs även resurser, både ideella och kanske även betalda.