handdator

Visa fullständig version : Inga personer



hpdambo
2011-06-22, 15:09
Jag har lovat hjälpa en vän med att överföra släktforskning i DG7 till DG8.2a.
Jag gjorde en DG7-backup på ett USB-minne till filen 20110622.zip och installerade DG8.2a på en ren dator för att återläsa backupfilen där. Det fungerade utmärkt men programmet påstod sig konvertera filen 20110624 (!!!) till DG8.2a och ortuppdateringen tog orimligt lång tid eftersom man tvangs trycka ja eller nej på varenda ort. Något "alla"-alternativ fanns inte.
Programmet sade sig ha lagt backupfilen på plats som C:\users\public\documents\Dg82Data och allt var frid och fröjd tills jag skulle ange startnamn. Då fick jag svaret "Inga personer har hittats. Därför kan ingen söklista skapas." Vad beror detta på?

Om jag öppnar DgPic-mappen i Dg82Data-mappen hittar jag alla bilder. Men var är personernas uppgifter och namnen?
Är det någon som kan hjälpa?
/Hans

hakanrene
2011-06-23, 15:07
Hej Hans!

Det går inte att återläsa en säkerhetskopia från DG7 direkt in i DG8.2a, man måste gå via DG8.0 eller 1. Jag hjälper dig gärna med det om du skickar säkerhetskopian till mig, hakan.rene@gmail.com.

Håkan René
Supportansvarig DIS

hpdambo
2011-06-23, 19:51
Tack för ditt vänliga erbjudande, Håkan!
Jag försökte maila backupfilen till dig men fick detta svar från gmail:
<hakan.rene@gmail.com>: host gmail-smtp-in.l.google.com[74.125.43.27] said:
552-5.7.0 Our system detected an illegal attachment on your message. Please
552-5.7.0 visit http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=6590 to
552 5.7.0 review our attachment guidelines. v9si2779160bku.64 (in reply to
end of DATA command)


Jag har en dator med Disgen 8.1b. Jag kanske kan försöka själv om du ger mig en beskrivning på vad jag ska göra?
Hälsningar
Hans

hakanrene
2011-06-25, 13:22
Hans!
Starta 8.1 och välj "Visa / Startdialog". Välj att du vill återläsa en säkerhetskopia från DISGEN 7. Leta upp din säkerhetskopia och markera biblioteket D-Stand och följ anvisningarna. Läs hjälptexten först. När detta är klart gör du en säkerhetskopia. DISGEN skapar en zip-fil som du lämpligen lägger på ett USB-minne. Denna filen kan du sedan läsa in i DISGEN 8.2a.

hpdambo
2011-06-26, 00:06
Varmt tack för hjälpen, Håkan!
Otålig som jag är provade jag på egen hand innan du hann svara och tyckte att resultatet fungerade. Men jag ska testa igen exakt som du säger och se om det blir någon skillnad.
Jag hade tre datorer igång med Disgen 7, resp, 8.1b och 8.2a och startade med en ny Dg7 säkerhetskopia som jag återläste i 8.1b utan att markera D-stand. Sedan gjorde jag en säkerhetskopia i 8.1b som jag återläste i 8.2a också utan att markera D-stand.
Som jag uppfattade det fungerade resultatet i både 8.1b och 8.2a efter omstart av Disgen, men som sagt ska jag köra en ny omgång med markering av D-stand.