handdator

Visa fullständig version : Att från Disgen söka i Disbyt för person född i utlandet



Torgny Larsson
2020-12-03, 16:04
Har en person som centrumperson som är född i utlandet (USA).
När jag klickar på "handslaget", dvs vill söka i Disbyt, öppnas fönstret "Sök i Disbyt på Internet". Där ser jag att varken församling eller länsbokstav är ifyllt av Disgen. Detta medför sen i Disbyt att sökningen avgränsas till bara Sverige, och jag får alltså inga bra träffar.

Om jag då i fönstret "Sök i Disbyt på Internet" fyller i US som länsbokstav, då sker sökningen i Disbyt på hela USA, och jag får träffar födda i USA.

Det ställer sig två frågor då:
1) Kunde inte Disgen fylla i rätt landskod beroende på uppgiften i födelsenotis.
2) Om det inte angivit någon länsbokstad, då kunde kanske sökningen i Disbyt göras på hela databasen i Disbyt.

m17835
2020-12-15, 15:24
Hej

1) Inte så tokig tanke, känner dock inte till hur funktionen bakom i Disgen fungerar. Kan lägga in det som ett förbättringsförslag om det inte kommer något bra svar från någon mer Disgen kunnig här.
2) Det är mer troligt att användaren bara vill söka i Sverige än i hela världen efter en person. Onödigt att dels riskera ett större område i databasen att söka igenom och att få en massa onödiga träffar.

Christer
2020-12-15, 20:54
Jag har skapat ett ärende för senare prioritering (#7355)