handdator

Visa fullständig version : DIS policy i sökning till söklista



m47351
2020-12-08, 17:22
När man exporterar till HTML finns valet att ta med personer enligt DIS policy.
Vill man ha med några fler personer utöver dessa så får man göra ett urval själv i ett antal
steg. Varför inte lägga till alternativet sökning enligt DIS policy som ett villkor i sökfunktionen?

Olle_Olsson
2020-12-09, 21:03
Se även denna länk, här på DIS Forum;
https://forum.dis.se/vb/showthread.php/4207-Personer-utan-exakta-datum-kommer-inte-med-i-Html?highlight=html

m47351
2020-12-10, 15:12
Vad jag vill ha för att kunna visas på en hemsida.
1) Ett html-träd som är öppet för alla, vilket innebär en export enligt DIS-policy. I detta träd ska det gå att lägga dit även nu levande personer t.ex. mig själv.
2) Ett html-träd där alla ingår med undantag av vissa personer. Detta ska läggas på en lösenordsskyddad sida.

Jag har provat att skapa en söklista enligt Olles länk men tyvärr fungerar det inte eftersom barnen till döda personer kommer med. De finns inte i söklistan men tas tydligen
med i exportfunktionen. De finns med i Personregistret och även som barn till död person, de är dock inte klickbara (fet text).

Mitt önskemål till jultomten är därför att i Personöversikten läggs dit två alternativ som vid behov kan kryssas i.

1) Ruta med alternativet: Personen ska tas med vid export enligt DIS-policy.
2) Ruta med alternativet: Personen ska aldrig tas med vid HTML-export.

Jag får hoppas på jultomten till nästa år så jag slipper fejka min död för att sedan editera bort den i htmlkoden.

Hälsningar Berndt

P.S. Inställningarna i Exportera till HTML sparas ju vilket jag tycker är bra men vill gärna att Mappen sparas också.