handdator

Visa fullständig version : Utskrift av källor (utan koppling till individ)



Garfield
2021-01-17, 19:36
Hej

Om man forskar på en viss gård, ort, socken eller ett specialämne, är källträdet alldeles utmärkt att använda och lägga in de källor man hittar, men för den skull inte vill, eller kan, koppla till ngn specifik person. Finns det ngt sätt att skriva ut delar av källträdet för fortsatt register-bearbetning i word, excel eller liknande? Det vore bra om man skulle kunna ställa sig på den "nod" man vill utgå ifrån, högerklicka och sen välja utskrift, men ngn sådan funktion har jag inte hittat. Det går inte heller att "blåmarkera" texten i källträdet, för att på så sätt kopiera innehållet? Orter går att exportera men inte källor?
MVH
SH

Olle_Olsson
2021-01-18, 20:33
Man kan skriva ut källorna, när du kommer till "Välj utskriftsform", så finns i den vänstra sidan "Utgående från Källor",
Skriv ut i Textfil eller RTF-fil så kan du föra över texten till Word / Excel

Garfield
2021-01-18, 22:49
Hej o tack för tipset! Men hur jag än provar med inställningarna får jag inte med länken till AD eller RA (Svar)?

Olle_Olsson
2021-01-19, 11:05
Tydligen går det inte att få med "länkningen" till Riksarkivet eller Arkiv-Digital

Garfield
2021-01-19, 14:50
Då blir inte nyttan av utskriftmöjligheten för källor, tillnärmelsevis så stor som den hade varit om man fått med bild-ID för AD eller RA i utskriften. Det är inte alltid det finns sidnumrering etc och vissa hänvisningar (texter, rader, ord etc) kan vara knepiga att hitta även om korrekt volym och arkiv angetts. Det är då man verkligen behöver bild-ID. Jag föreslår att programutvecklarna jobbar för att få med ID i en kommande version av Disgen. Det behöver inte vara en fungerande hyperlänk. Det är helt ok bara ID kommer med som "text". Eller om det finns ngn skriptkunnig person som kan fixa ett skript man kan använda för att lösa detta, till dess det eventuellt kommer i en uppdatering av Disgen?

Christer
2021-01-20, 10:55
Jag har skapat ett förbättringsförslag för att se om det är möjligt att få med förekommande koppling/länk (#7518)

Garfield
2021-01-20, 20:07
Tack, det blir alldeles utmärkt.:)