handdator

Visa fullständig version : Sökning i databasen - församlingar mm



Rolf Carlsson
2021-02-04, 12:28
De senaste månaderna har jag forskat i en region, där jag inte tidigare arbetat så mycket samtidigt som det finns mycket jämförande forskning i Disbyt långt tillbaka i tiden. Jag söker oftast med handslaget. Som jag tagit upp i ett tidigare ämne blir urvalslistan ibland mycket lång men ibland också för liten beroende på "småsaker".

En kommentar från mitt tidigare ämne var ungefär "att så har vi alltid gjort i Disbyt".

Nu i ett fall söker jag efter Nils Utterström född i Piteå. Med handslaget har jag "Nils Utterström f 1795-01-31 i Piteå Stadsförsamling" och då får jag upp en matchning mot medlem 6015. När jag söker manuellt på "Nils Utterström, f 1795, Piteå" får jag upp en matchning mot medlem 1226. Detta innebär ju att Nils Utterström skapar två "unika" personer i Disbyt (jag har upplevt många liknande situationer men inte så uppenbart som denna).

Tillsammans med mitt tidigare ämne känns det som om sökkriterierna borde ha gjorts om i grunden i samband med den nya databasen. Jämför med Sveriges Dödbok och ADs Hf-längder, där man på många sätt kan variera informationen. Om jag i Dödboken söker på orten Göteborg kommer alla orter med som börjar på Göteborg (egentligen räcker det med 3-4 inledande bokstäver). Som jag upplever såväl i Dödboken som hos AD är exakt födelsedatum (eller i Dödboken även exakt dödsdatum) kopplat med församling det säkraste kriteriet att få träff. Om detta inte blir träff går det att modifiera på många olika sätt.

Som även framkom i mitt tidigare ämne var svaret att alla former av notiser tas med inom ett intervall (söker jag Anna Johansdotter född 1785 i "Församling" tas alla Anna Johansdotter i Församling med någon form av notis efter 1785 upp i listan, vilket medför mycket långa listor). Jag vill ju bara få träff på just Anna född 1785 och inget annat. Varför ta med alla former av registrerade notiser?

Jag har även en känsla att dubbla för- och efternamn inte fungerar helt friktionsfritt. Om jag minns rätt nämndes det i förutsättningarna för det nya Disbyt att vid exempelvis dubbla efternamn (som Johansdotter Svanström) man skulle få träff oberoende vilket av namnen som matchar. Jag är inte helt säker på att det alltid är så.

Det finns ett antal förbättringar gjorda mot tidigare Disbyt men ändock den allra viktigaste funktionen är ändock sökfunktionen - ju bättre denna fungerar desto bättre blir användningen av databasen. Finns det inte fog för att initiera ett uppföljningsprojekt till Disbyt och skapa en i grunden anpassad sökfunktion?

Nedanstående är en kommentar jag gjorde i mitt förra ämne beträffande söklistans längd och innehåll:

Mitt budskap är inte hur det är, än mindre hur det varit utan hur det kan bli bättre. Vad jag vill är att finna en viss person född vid en viss tidpunkt i en viss församling - inte ett antal personer, som levt eller dött i den församlingen i obegränsat intervall efter "starttidpunkten". Varför skall jag vid mycket vanliga namnkombinationer få flera sidor med individer, som inte alls har med sökningen att göra.

För- och efternamn är nog de sämsta parametrarna att använda vid sökning med tanke på alla namn- och stavningsvarianter. Jämför med Dödboken där sökning på födelsedatum/församling (utan något namn angivet) ger träff i 90-95 % (de flesta som saknas är de som utvandrat) eller ADs Sveriges Befolkning 1840-1947 där ger samma snäva kriterier träff på kanske 80 %.

Kanske jag använder Disbyt på ett icke förutsett sätt men tänker mig att förhållanden och arbetssätt beträffande släktforskning är helt olika idag jämfört med när Disbyt ursprungligen introducerades.

Frågan om samsortering av sid 1 och 2 har inte kommenterats.

Gestblom
2021-02-06, 10:41
Vi noterar ditt inlägg och ska se vad vi kan komma fram till.

Det finns fyra Nils Utterström + 23 med olika namnkombinationer.
De fyra har lämnats in av tre bidragsgivare (en dublett). och är alltså unika i databasen men beskriver samma person.
Alla Piteå församlingar hittas med Piteå*.
Anna Johansdotter född 1785 kan begränsas genom att ange 1785 i båda årtalen i Disbyt och Född i "I Perioden".
Sökning enligt ArkivDigital har prövats men resurser saknas för närvarande för att genomföra det.

Att använda exakt datum valdes redan från början bort i Disbyt av policyskäl. Disbyt ska inte användas som källa utan som inspiration.
Dubbla för-/efternamn fungerar tills motsatsen bevisas med hjälp av "Del i" och/eller "bokstavssökning".

Vi återkommer i ärendet efter utredning.

Ulf A
2021-02-08, 09:31
Det förekommer en del feltaxerade platser i databasen. Om man inte får träff på avsedd ort kan det vara bra att söka på t. ex. Piteå* och även sätta land till *. I övrigt tror jag att om man anger de namn som man är säker på och väljer "Del i" får man fram det som finns i databasen enligt satta villkor. Med År från och År till kan man snäva in resultatet efter behov.

Rolf Carlsson
2021-02-08, 11:04
Det kan väl vara en klok idé att se över sökrutinerna. Själv tycker jag att Dödbokens sökformulär fungerar mycket flexibelt och träffsäkert. Vidare tror jag att införande av notistyper vore mycket värdefullt. Söker man en person född i en viss församling är det ju ointressant om en samma namn dött där. Namn är som sökkriterium rätt tveksamt med tanke på alla olika stavningar, därför är exakt händelsedatum (där det finns) det säkraste sökbegreppet. Vad gäller namnen kolla gärna i RGDs namndatabas och exempelvis förnamnet Christina och alla dess varianter (de allra flesta kommer inrapporteringar till Disbyt) - det rör sig om hundratals.

Visst förstår jag att man kan trixa med * och annat men jag förmodar att jag inte är den ende som frekvent utnyttjar handslaget i Disgen vid registrering av nya personer. Då skall jag inte behöva arbeta med *, intervall mm för att få till ett någorlunda träffsäkert resultat.