handdator

Visa fullständig version : Utskrifter, enbart kvinnor



Bertil
2021-02-17, 12:09
Jag har en elev som vill skriva ut en stamtavla med enbart kvinnor. Mor, barn, barnbarn OSV. Eventuellt även Antavla. Har vi något enkelt sätt att lösa det idag eller i framtiden. Med mycket stök kan man lösa det via en söklista men det är krångligt och lite oöverskådligt.

Eva Dahlberg
2021-02-17, 16:46
Den vi har som är matrilinjär (vilket är det traditionella begreppet för mödernelinje, kvinnolinje) antar jag itne duger då eftersom den tar med sönerna i varje barngeneration? Men det är den som är inarbetad stamtavla på kvinnolinjen för en sådan inbegriper män i en generation (de är barn till sin mor precis som deras systrar är) - men arvsgången visar sedan bara kvinnolinje i varje generation.

Defintioner https://sv.wikipedia.org/wiki/Matrilinj%C3%A4r_h%C3%A4rstamning

Hälsningar,
Eva

Bertil
2021-02-17, 20:19
Tack Eva. Då får vi se mitt inlägg som ett önskemål för framtida utskrifter. Han ville bara ha en ren kvinnolinje. Mor, Dotter, dotterdotter osv.

Eva Dahlberg
2021-02-17, 20:43
Bertil, fråga vad han ska ha den till? Oftast är det för DNA man vill ha det (mtDNA), och då är det den tavlan - som i Disgen2019 också finns som mtDNA-linje-utskrift.

Bertil
2021-02-17, 22:16
Jag ska kolla mer exakt på Måndag. Men jag vet att det inte hade ett dugg med DNA att göra.

Bertil
2021-02-24, 20:25
Jag ska kolla mer exakt på Måndag. Men jag vet att det inte hade ett dugg med DNA att göra.

I det här fallet hade han ett "brudtäcke" sedan många år tillbaka och många generationer. Därför ville han kunna skriva ut enbart kvinnor och föra generationerna vidare. Mao inget med DNA