handdator

Visa fullständig version : Många arbetsplatser och flytt



Mats Holmberg
2021-02-22, 10:51
Jag har via kyrkböcker kommit fram till att en av personerna, med familj, jag följer under tidigt 1900-tal har flyttat och bytt arbetsplats minst 16-17 ggr under ca 25 år. Var det vanligt att de som arbetade inom jordbruk som drängar och ladugårdskarlar gjorde så. Hade man visstidskontrakt även då? I de handlingar jag gått igenom finns inga noteringar om orsak, tex avsked, samarbetssvårigheter osv.

Undrande Mats Holmberg

Edgar
2021-02-22, 12:59
Ja, det var vanligt att dåtidens lantarbetarfamiljer eller ungkarlar, drängar, eller s.k. statare, flyttade ofta. De var ofta anställda på ettårskontrakt i enlighet med den s.k. legostadgan. Byte av arbetsgivare skedde som regel sedan skörden var avklarad på hösten, under den s.k. slankveckan, sista veckan i oktober. Så 16-17 flyttningar under 25 år är, om kanske inte vanligt, så inte alls förvånande.

Mats Holmberg
2021-02-22, 14:18
Tack Edgar för svaret. Det måste ha varit väldigt tufft liv när hela familjer måst flytta så ofta. Man hade kanske inte så mycket bohag som man tog med sig från gård till gård.

Edgar
2021-02-22, 15:00
Författaren Ivar Lo Johansson har skrivit några romaner med handlingen förlagd till statarmiljöer.

Mats Holmberg
2021-02-22, 18:00
Tack :)