handdator

Visa fullständig version : Uppdatering från Disgen 8.1d till 8.2a



Vilhelm
2011-07-03, 14:36
Hej

Jag har två datorer där den ena har version 8.1d och den andra 8.2a och flyttar datan med hjälp av en säkerhetskopia.

När jag räknar antalet personer i 8.1d får jag ett antal och när jag lägger in säkerhetskopian på datorn med 8.2a så saknas det några hundra personer.

Är det någon som har varit ute för något liknande och förhoppningsvis har en lösning?

Tack på förhand
Vilhelm

DanielBerglund
2011-07-03, 20:57
Är det verkligen personer som fattas (dvs att du hittar dem i 8.1 men inte i 8.2) eller är det bara statistiken som skiljer sig?

Vilhelm
2011-07-04, 08:55
Jag vet inte om det verkligen är namn som saknas eller om bara beräkningen av statistiken skiljer sig.
Det är totalt drygt 108000 namn i databasen så en manuell jämförelse fungerar inte.

Dock ska jag kolla antalet flockar och göra några stickprov. Förhoppningsvis kan jag exportera båda versionerna av databaserna och jämföra textfilerna med winmerge för en fullständig kontroll.

/ Vilhelm

Karl-Edvard Th
2011-07-04, 22:30
Hej Vilhelm, hur ser det ut om Du kör sök personer och där nollställer sökbegreppet, sedan kan Du söka på allt material eller en flock i taget och se antalet personer Du får i respektive söklista.

Vilhelm
2011-07-17, 17:53
Förhoppningsvis är det bara statistiken som skiljer sig, jag ska gräva lite djupare i detta.

Det verkar skilja sig mellan hur 8.1 och 8.2 hanterar dubbla efternamn.
8.1 verkar hantera en person "Andersson-Bengtsson" som en "Andersson" och en "Bengtsson" när man samlar statistik och räknar personer.
8.2 verkar hantera samma person som en "Andersson-Bengtsson"

Kan det stämma?

Karl-Edvard Th
2011-07-17, 23:15
Hej Vilhelm,

Jag har testat en del i både 8.1 0ch 8.2 och vad jag kan se så räknas personen bara en gång även om han har dubbla efternamn.
Söker jag på en andersson så får jag med alla andersson och även Bengtsson - andersson. OBS mellanslaget mellan efternamnen.

DanielBerglund
2011-07-17, 23:51
Jag minns att det gjordes en del ändringar i statistiken till 8.2, men jag har glömt detaljerna. Jag minns dock att en sak som diskuterades var just hur det skulle räknas när det står mer än ett namn i fältet.

Christer
2011-07-18, 01:37
Testa med Verktyg - Statistik och välj "Personer och familjer" så får du antalet personer och familjer per flock och sammanlagt.