handdator

Visa fullständig version : Hur sparar man sina valda fönster och dess position i personöversikten?



Niklas Lundin
2021-04-24, 00:37
Nu har jag positionerat mina fönster som jag vill ha dem 50 ggr i personöversikten och varje gång jag klickar på en ny person i familjeöversikten ändras fönstrens position till någon helt annat.

/ Niklas

BoKleve
2021-04-24, 02:18
Du hittar Spara modell (en diskett med M) uppe till höger.

Niklas Lundin
2021-04-24, 09:20
Tack BoKleve,

Det har jag naturligtvis provat. Så fort du trycker på den knappen eller väljer annan person i familjeöversikten och sedan tillbaka till samma person igen så ändras fönstren.
Det är något som inte stämmer.

Christer
2021-04-24, 12:03
I en modell kan du spara fönstrens placering. Innehållet i fönstren som personer och panelers placering i person- och relationsöversikt kan du inte spara. Med mer-ikonen kan du välja vilka paneler som ska visas. Men ditt val för panelerna kan för tillfället inte sparas för att användas senare.

Niklas Lundin
2021-04-24, 14:02
Hur jag än gör så ändras fönstrens placering.

Niklas Lundin
2021-04-24, 14:12
Nu när jag läser Christers inlägg mer noga verkar det som att det inte går att spara.
Detta måste åtgärdas omedelbart. Vi kan ju inte ha att alla child-fönster är ett enda virrvarr i mother-fönstret så fort man ändrar fokus i familjeöversiken.

Christer
2021-04-24, 15:29
Niklas, det finns i våra planer, Inte för att dt är någon tröst, men så har det varit sedan Disgen 2016. Förhoppningsvis hittar du ett val under Mer-ikonen som är tillräckligt bra. Personligen gillar jag "Visa personuppgiftspaneler".

Niklas Lundin
2021-04-24, 15:52
Christer, Disgen 2019.2 kom i alla fall ihåg hur man hade placerat och i vilken storlek man angivit fönstren. 2021 "drar tillbaka" eller "snörper ihop" (Östgötska) fönstren efter ändring.
Hur som haver. Bra att det ligger i planerna att kunna få fönstren som man vill. :thumbup:

Torgny Larsson
2021-04-24, 21:35
Det förekommer lite felinformation i denna tråd. Så här är det:
Du kan arrangera panelerna i Personöversikten i Disgen 2021.1 på samma sätt som i tidigare versioner.
Men du måste nu i 2021.1 efter du arrangerat panelerna stänga (med x-et) Personöversikten, och sedan öppna den igen (t.ex. med F6). Liknande för Relationsöversikten.
Det fungerar också att du, efter du arrangerat panelerna, byter modell (t.ex. till samma), då kommer programmet ihåg hur du placerat panelerna. (Byt modell, inte arrangera enligt modell).

Du behöver inte och kan inte spara arrangemangen af panelerna i PÖ som en egen modell. Disgen 2021.1 kommer ihåg hur du vill ha panelrna, helt oberoende av modell.
Precis som i 2019, bara att inställningarn sparas först när du stänger PÖ.

Niklas Lundin
2021-04-24, 22:02
Tack Torgny, det löste mitt problem omedelbart.

Torgny Larsson
2021-04-24, 22:18
Utmärkt!