handdator

Visa fullständig version : Församling - Ort



andis59
2011-07-08, 02:40
Jag en en total nybörjare. Har just laddat hem Disgen 8.2 Demo och fyllt i de personer som jag vet om i mitt släktträd.

En fråga ang orter. När jag fyller i ort för t ex född och död så är det ofta som orten inte är en församling utan en by i församlingen.

Ska man då skapa en ny ort under församlingen eller anger man endast församlingen?

Om man ska skapa en ny ort, var får man tag i kordinaterna för orten?

// Anders

RolfEriksson
2011-07-08, 17:19
Hej Anders.
På nedanstående länk har du en del nyttiga inmatningstips, bl a hur man redigerar orter.

http://www.dis.se/sv/component/content/article/8-inmatning/73-disgen-inmatningstips.html

andis59
2011-07-08, 18:35
Ok, nu vet hur man lägger till orter, men gör man det?

Dvs, lägger man till byar etc eller registrerar man endast församlingen?

Vad är praxis?

// Anders

RolfEriksson
2011-07-08, 19:38
Jovisst gör man det. Och är du riktigt ambitiös så lägger du in koordinaterna för byar, gårdar och annat också. På det viset får du en fungerande kartfunktion i framtiden. Det är också lämpligt att du klickar in orterna då de skrivs på ett sätt som Disbyt vill ha och missa inte den medlemsförmånen. Lägg in några hundra namn och skicka sedan ett disbytutdrag. Du kolmmer inte att ångra dig.

/Rolf

andis59
2011-07-08, 20:48
jag tackar för svaret!
Nu är det då bara att knappa in allt...

Jag har gått med i DIS, men jag har inte fått något material ännu. Förhoppningsvis så kommer det nästa vecka, så att jag kan använda alla finesser som finns i Disgen.

// Anders

dis48868
2012-01-14, 01:49
Bör man alltid ange församling som födelseort även om personen i fråga inte är döpt eller är född efter att skatteverket tog över folkbokföringen?
Exempelvis känns det konstigt att inte orten Mölnlycke finns under Härryda kommun...

RolfEriksson
2012-01-14, 11:34
Disgens och Disbyts församlingar bygger på förteckningen Sveriges församlingar genom tiderna 1989 och då fanns inte Mölnlycke församling. Den hette ursprungligen Fässberg men bytte namn 1922 till Mölndal. 1977 delades församlingen upp i Fässbergs och Stensjöns församlingar. (Källa Wikipedia) Det fins heller inga kyrkböcker för Mölndal i Genline.

kallstrand
2012-01-14, 12:07
Ja, frågan är vilken metod som är vettigast egentligen. Församlingar byter namn, försvinner och slås ihop årligen numera. Det mest logiska egentligen är ju att använda det som gäller vid tidpunkten för respektive händelse. Tyvärr verkar ju det ogörligt med tanke på alla församlingsändringar. Frysningen vid 1989 års uppgifter är ju en kompromiss och förenkling, men egentligen ser jag ingen bättre lösning heller.. Tyvärr kan ju låsningen vid vad som gällde vid en viss tidpunkt ge konstiga effekter. Ja kan ge ett exempel: Merparten av mina anor på fädernet härstammar från Tived (Örebro län sedan 1967). De flesta av oss Tivedsättlingar har valt att skriva Tived (T), enligt praxis ovan. Ser lustigt ut när man anger Tived (T) som exempelvis födelsort för personer födda på 1700-talet. Tived existerade nämligen inte fullt ut som egen församling förrän mitten på 1850-talet. Ingick tidigare som en del i Undenäs (R). Jag har alltså släktingar som i alla fall teoretiskt bytt både församling och län, men hela tiden bott kvar i samma by!

Joel Vogler
2012-01-14, 12:15
Kommuner kan - inte minst idag - vara väldigt stora, så visst är det vettigt att ange församlingen som ort! Så hör t.ex Mölnlycke hemma i Råda församling inom Härryda kommun.

kallstrand
2012-01-14, 12:34
Jag skulle istället vilja se en variant där kommunnamnet kan läggas till och skrivas ut. Många församlingsnamn tror jag inte är så kända för gemene man ( om det inte är sin egen hemförsamling förstås).
Exempelvis född i Voss (O). Vem vet att det är en församling i Munkedals kommun. Om jag skriver i programmet " Bokhållare på Munkedals fabriker, Voss (O). Det blir ju felaktigt egentligen, eftersom Munkedal är kommunen.Ett annat exempel född i Mölndal, Fässberg (O). Blir fel när orten och kommunen har samma namn, och församlingen inte är så välkänd.

kallstrand
2012-01-14, 18:11
Joel Vogler: I Ditt exempel heter ju både kommunen och församlingen HÄRRYDA enligt 1989 års indelning.

Joel Vogler
2012-01-14, 19:44
Åke: Visst finns det både en kommun och en församling som heter Härryda! Du visar här ett bra exempel på hur oklart det kan bli om man nöjer sig med att ange endast kommunnamnet.

Inom Härryda kommun finns tre församlingar i var sitt geografiska område: Härryda församling (med kyrkan vid Prästgärdevägen 4 i HÄRRYDA) , Landvetter församling (med kyrkan vid Kyrkvägen 5 i LANDVETTER) och Råda församling (med kyrkan vid Kyrkvägen 41 i MÖLNLYCKE).

kallstrand
2012-01-14, 20:38
Joel: Nej, tvärtom! Total missuppfattning! Jag vill att kommunnamnet skall finnas som ett tillägg till församlingsnamnet (vid utskrifter).

dis48868
2012-01-14, 21:31
Tack för snabba svar!
Jag inser att det inte är lätt att vara kristallklar med tanke på alla gränser och namn som ändrats under tiderna.
Ett (väldigt) ambitiöst projekt vore ju att i DISGEN möjliggöra ortangivelse beroende på år, kompletterat med hänvisning till ett referensårs (ex 1989) indelning, men det kanske skulle bli oöverskådligt? Har tanken ältats?
Syftet med församlingsangivelsen är väl att ange var man skall leta efter skriftliga källor? Då följer min fråga om data för personer födda efter att staten övertog folkbokföringen. I deras fall är det väl endast intressant på vilken ort de skrevs? Exempelvis en person bosatt i Mölnlycke vid födelsen men som inte tillhör Råda församlings register. Hur tänker man inom släktforskningen inför framtiden?

Eva Dahlberg
2012-01-15, 10:34
Hej Ola, även idag folkbokförs man i församlingen där man är skriven geografiskt av Skatteverket, oavsett vilket trossamfund man tillhör (och även om man gått ur Svenska kyrkan och inte finns med i deras register över medlemmar i församlingen). Du ska inte förväxla församlingen som något som är enbart kyrkligt .

Hälsningar,
Eva

AlfChr
2012-01-19, 16:36
For min del laget jeg nye nivåer i ortstreet slik at både gård, forsamling, kommune, len i klartekst og Sverige vises :-) Det var ikke vanskelig :-)

Og det er forklart i en anen tråd her.

Eneste ulempe er at for de steder i Sverige jeg har bruk for, så må jeg redigere fra toppen av grenen de stedsnavn som er involvert ved å legge til et blankt tegn og så fjerne det igjen.

F.eks. for Glimminge i Västra Karup måtte jeg først redigere Kristianstads län slik at tekst i utskrift blir Kristianstads län, Sverige, deretter for Båstad la jeg til en blank og fjernet den så det blir stående Båstad, Kristianstads län, Sverige, og for Västra Karup gir da tilførelse av blank og fjernig av blank teksten Västra Karup, Båstad, Kristianstads län, Sverige (og ledeteksten Västra Karup (L) blir bare Västra Karup, da (L) sier meg absolutt intet i det hele tatt og kunne i og for seg være Rogaland :-)
Og til slutt rettes da Glimminges Namn i utskrifter følgende: Glimmnge, Västra Karup, Båstad, Kristianstads län, Sverige

Ønskes ikke Sverige tatt med fordi det er innenriks, så skulle altså trehierarkiet være '-----------'; Verden; Europa; Sverige

Det gjøres ved først å lage Verden som nivå under -------, deretter Europa som nivå under Verden, og så brukes høyre musetast på Sverige og Klipp ut, og så lim inn på neste nivå under Europa.
På samme nivå som Sverige legges man også inn Nord-Europa og der legger man inn Danmark, Finland, Norge, Island etc. etc.