handdator

Visa fullständig version : Hongkong



ninvic
2021-05-02, 18:23
Kan någon tipsa om hur jag lägger in Hongkong rätt i ortsdatabasen ? Den kommer alltid upp som ett fel vid mina inskick till Dispyt.
Mvh Ninni

Olle_Olsson
2021-05-02, 19:41
Embryot till Disgen Ortsträd utomlands infördes i Disgen 2018.
(Om du har äldre Disgen så kan du själv lägga in de sex Världsdelarna.)
Gör så här. Gå till Redigera orter;
Ställ dig på Asien, till höger finns Ny nästa nivå klicka på den och skriv in Kina , och slag av ort; välj Land
Ställ dig på Kina, klicka på Ny nästa nivå och skriv in Hongkong , och slag av ort; välj Region
Klicka på lampan när de anger Hongkong som ort i Disgen
2117

ninvic
2021-05-02, 20:33
Tack, insåg inte att Kina var landet, trodde det var självständigt !//Ninni

Eva Dahlberg
2021-05-03, 08:04
Det beror väl på vilken tid det gäller. Hongkong är en del av Kina sedan den 1 juli 1997 (en så kallad särskild administrativ region, liksom Macao) - fram till dess var det en brittisk besittning (från 1841 - i och för sig ockuperat av Japan under andra världskriget).
Källa WIkipedias svenskspråkiga artikel om Hongkong.

Hälsningar,
Eva

Ulf A
2021-05-03, 09:50
Hong Kong, Hong-Kong eller Hongkong hanteras i Disbyt som eget land (hk). Provinser i Kina visas ej utan endast Kina (cn). Detta justeras av disbytombuden till Hong Kong (hk) oavsett hur bidraget är strukturerat. Macao (mo) hanteras på samma sätt. Taiwan (tw) är ju också omtvistad som land eller provins. Min rekommendation är att notera alla dessa som eget land för att få bästa placering geografiskt