handdator

Visa fullständig version : Källhänvisning Lägg till



ingera
2021-05-08, 12:47
När jag valt "Arkiv Digital" i Dropboxen och trycker tabb förvände jag mig att nästa fält Bildid skulle bli i focus.
Så är det inte det blir citat.

Detta medför att man måste börja om från börja och välja "Koppla Till" själv sätta "Bildid" i focus genom att klicka i det.

Att nästa fält nås visa "tabb" sitt så i ryggmärgen.

Detta är nog det ända som jag hittills har synpunkter på för Disgen 2021.

m47351
2021-05-09, 19:45
Håller med. Det här borde gå att förenkla. Istället för Knappen "Lägg till" samt droppboxen "Koppla till" kan det finnas 3 rader med förspalt Arkivdigital, Riksarkivet resp. URL. Fyll i Bild-id eller URL, sen OK.
Önskar även ha ett snabbavbryt för att komma tillbaka till personöversikten när man varit inne för att visa en sida istället för avbryt, avbryt, avbryt.
Dubbelklick på Bild-id borde räcka för att sidan ska visas.

pompe
2021-05-20, 14:29
Att man nu kan göra flera, samtidiga kopplingar ser jag som ett stort positivt steg framåt i 2021. URL som alternativ är också ett lyft.
Det finns för mig ett litet aber.
Om jag för det mesta använder RA som koppling är (nästan) allt väl. Men om det till 99% är AD eller URL som är kopplingen blir det genast lite grinigare med handhavandet. Senast använda vore en lösning. Eller om det gick att i program-inställningar välja vilket av de tre alternativen som skulle vara standardvärde.

Att det inte går att välja koppling med tangentbordet utan att detta kräver mus-knapp är felanmält hos fadder tillsammans med andra tangentbordsmissar. Kommer förhoppningsvis i första fix-paketet.