handdator

Visa fullständig version : Ministerialböcker



Niklas Lundin
2021-06-01, 12:17
Hej,

En ny källfråga. Har aldrig använt mig av ministerialböcker tidigare men tänkte komplettera en födelsenotis som finns i Norrköpings lasaretts ministerialböcker. Jag använder strukturerade källor och undrar om ministerialböcker läggs i en egen kategori eller om jag placerar den under Norrköpings landsförsamling (E) i trädet. Hur gör ni?

MVH
Niklas

Phryxe
2021-06-01, 19:30
De borde väl ligga under arkivet de tillhör.

Niklas Lundin
2021-06-01, 23:44
Hej Phryxe,

Exakt hur, tänker du? Jag har som sagt inget arkiv för ministerialböcker i trädet idag.
Tyvärr fungerar det inte att bifoga bilder hur jag än gör så jag kan inte visa hur mitt träd ser ut idag.

/Niklas

BoKleve
2021-06-02, 00:49
För t ex för Norrköpings lasaretts ministerialböcker C:5 sig 17 skulle jag troligtvis ha


Kyrkarkiv
E -- Östergötland
Norrköpings lasaretts ministerialböcker
Norrköpings lasaretts ministerialböcker C:5
1921, sid 17 [v185108.b21.s17]


Kanske jag skulle förkorta Norrköpings lasaretts ministerialböcker till Norrköpings lasarett.

Niklas Lundin
2021-06-02, 01:10
Tack BoKleve,

Så antingen direkt under Östergötland (som du har ovan) eller direkt under Norrköping antar jag.
Eventuellt en underkategori om det gäller Födelsebok eller Dödbok.
Tack jag provar det.

/Niklas

Phryxe
2021-06-02, 11:47
Hej Phryxe,
Exakt hur, tänker du? Jag har som sagt inget arkiv för ministerialböcker i trädet idag.
Tyvärr fungerar det inte att bifoga bilder hur jag än gör så jag kan inte visa hur mitt träd ser ut idag.
/Niklas
Jag tänker på Proveniensprincipen. I detta fall hör handlingarna till arkivet för Norrköpings lasarett som finns hos Landsarkivet i Vadstena.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Proveniensprincipen
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/i5pvFyAYQeZTve1eMvy08B

Niklas Lundin
2021-06-02, 16:22
Tack för detaljerat svar Phryxe.
Helt ny terminologi för mig om jag ska vara ärlig. Jag var nog otydlig i min fråga och menade hur och var i källträdet ministerialböcker bäst skrivs in i Disgen. Mitt träd har ingen "Landsarkivet i Vadstena" och ingen "Norrköpings lasarett" heller.
Ansvarig för forumet bör se över varför det inte längre går att infoga bild. Hade varit betydligt enklare att få fram sitt budskap om de som försöker hjälpa till ser problemet.

/Niklas

BoKleve
2021-06-02, 16:49
Har du läst om källor på https://www.dis.se/kallor ?

Källträdet kommer inte med några källor! Du måste bygga upp det själv!
Jag använde ortsträdet som mall. Och det har fungerat bra för mig.

Niklas Lundin
2021-06-02, 17:04
Ja BoKleve, den har jag läst. Jag har samma struktur med Översta gruppen, kyrkoarkivalier, Sverige och alla församlingar.
Problemet är var jag ska skriva in ministerialböcker.

BoKleve
2021-06-02, 17:37
Det är du väljer hur du vill ha det! Strukturen är för att du ska lättare hitta källor och böcker, när du ska ändra eller lägga till nya uppgifter.

Jag har lagt in "mina" församlingar under landskapet, som jag försökte att illustrera ovan.

Niklas Lundin
2021-06-02, 18:15
Jag har gjort som du nu BoKleve.

Niklas Lundin
2021-06-05, 20:18
2151

Testar att lägga upp bild på resultatet.

Tack Disgen-Fadder för hjälp med bilder.