handdator

Visa fullständig version : Varför Dispos när Riksarkivet och Arkiv Digital?



Niklas Lundin
2021-06-02, 18:30
Läste Bernths inlägg på facebook om att många uppgifter i Disbyt är felaktiga. Det kanske stämmer men personligen använder jag bara Disbyt för vägledning av typen, aha de vigdes i Västervik, inte Valdemarsvik. För att sedan gå till originalkällan.
Det som slog mig dock när jag läste om Disbyt och diskussioner kring Dispos är varför den senare numera finns över huvud taget. Vi har ju genvägar till originalkällan direkt via Riksarkivet eller Arkiv Digital, varför inte implementera dem i Dispos?

/Niklas

Torgny Larsson
2021-06-04, 11:58
Antar att du med genväg menar den ikon som du får framför notisen i levnadsbeskrivningen.
Den genvägen får du ju EFTER du hittat informationen i en källa, och angivt sid-länken i hänvisningen, antingen till Arkiv Digital eller Riksarkivet.
DISPOS använder du när du forskar, alltså när du letar efter källmaterial. Utgående från en församling, en tidpunkt för född, vigd eller död, en gård, så får du veta vilka kyrkböcker som finns för den församlingen och den perionen, på vilka sidor i husförhörslängden finns gården, vilka kartor finns hos lantmäteriet för platsen, annan information om församlingen, och även en sida-angivelse för eventuellt angivet datum för född/vigd/död.
Vid denna hjälp kan du hitta den information du söker, och öppna hos anslutna leverantörer (Riksarkivet, Arkiv Digital, etc), och med det ange rätt källa i notisen, och även kopiera sid-länken, så att du får länk-ikonen framför notisen.
DISPOS är mycket användbart i forskningen.

Niklas Lundin
2021-06-04, 12:33
Får väl titta lite närmare på Dispos vid tillfälle. Jag kanske inte nyttjar det på rätt sätt.
Min idé skulle väl vara mer nyttig direkt i Disbyt kanske, att ha en klickbar länk till originalkällan hos Riksarkivet eller Arkiv Digital, så man kommer åt född, vigd och död direkt.

Torgny Larsson
2021-06-04, 12:46
Inlägget struket.

Niklas Lundin
2021-06-04, 13:34
Testade att söka på "Fredrica Lovisa Grell" i Disbyt och klickade på boken till höger om "f. 1823 Lerbäck, Örebro län (T) (****)". Hamnade i Dispos och där fanns en direktlänk via Ancestry till födelsenotisen.
Boken efter död hade direktlänk till Arkiv Digitals födelsenotis.
Haha, jag efterfrågade en funktion som redan finns.

Eva Dahlberg
2021-06-04, 22:42
Disbyt kan faktiskt användas som källa, med källhänvisning, liksom en bok eller en hemsida eller ett träd någonstans, eller en intervju med en äldre släkting. Hur man då utformar sin källhänvisning beskrivs här https://www.dis.se/disbyt-citat-policy