handdator

Visa fullständig version : Sökning i snabbsök i DISGEN 2021



axehill
2021-06-27, 08:16
Sökning i snabbsök funkar dåligt. När man ska söka på namn så kan man bara skriva en bokstav, sedan hänger sig programmet. I övre raden till höger om DIS-loggan "Välj person" står att (svarar inte). Det tar lång tid innan man får ett resultat och kan skriva in sitt söknamn.

Olle_Olsson
2021-06-27, 10:30
Sökningen startar direkt-när man skrivit första bokstaven, om man skriver bokstaven A, då söker Disgen efter alla namn som har ett A i namnet.
Men man kan fördröja "sök-starten", genom att under;
Arkiv / Inställningar för Disgen / Program / Inmatning / Fördröjning vid automatisk sökning ändra tiden från 0,1 sek till ca 0,8 sek.
Man kan även prova sig fram för att få en tid som passar min "skrivhastighet".

Mattias
2021-08-24, 21:14
Ytterligare problem med snabbsökning är att sökresultaten inte visar träffarnas fullständiga namn. Så Karl Erik Karlsson, Karl Gustaf Karlsson och Karl Petter Karlsson visas alla som Karl Karlsson. Så plötsligt blir snabbsök långsamsök när man måste klicka sig igenom alla träffpersonerna för att hitta rätt. Noterat denna galenskap på fler ställen i programmet att envisas att bara skriva ut ett av flera förnamn. Om det hade varit ett amerikanskt program hade jag förstått. Men i ett svenskt nytt modernt program är det faktiskt oförklarligt. Och man kan knappast skylla på platsbrist för det finns gott om plats. Tacksam för skyndsam rättning!

Ytterligare ett problem med det hela är att om man söker på Karl Karlsson för Karl Håkan Karlsson som man markerat Håkan som tilltalsnamn på, så hittar inte DISGEN honom om man söker på Karl Karlsson. Ärligt, hur många kommer ihåg vilket som är tilltalsnamn på alla sina personer man registrerat? för det är just vad man måste göra här....

Christer
2021-08-25, 08:08
Utgångspunkten för mitt svar är snabbsökningen i Disgen 20231.1.

Jag påstår att sökning fungerar korrekt på ett förnamn oavsett placering och om det är markerat som tilltalsnamn.
När det gäller snabbsökning så har vi valt att bara visa ett tilltalsnamn i resultatlistan och mer info för den markerade personen i listan. Detta är av utrymmesskäl för det smala fönstret t.ex. i standardmodell 3. Om du vill se mer info om varje person så rekommenderas den detaljerade sökningen.

Vi måste alltid kompromissa olika behov och önskemål med tillgängligt utrymme på skärmen. En del användare har små skärmar och använder bara en del av ytan till Disgen. Andra har stora dubbla skärmar. En del användare har svag syn och har skalet sin skärm till t.ex 150% och kanske dessutom anpassat texten i Disgen.