handdator

Visa fullständig version : Söka personer med flera källhänvisningar



Niklas Lundin
2021-07-01, 21:58
Hej,

Har gjort en intressant iakttagelse gällande Disbyt och källkvalitet.
Om flera källor används för en notis baseras kvaliteten på den sista källan.

Dvs. född 25/11 1799 för Anders Peter Grell ger **** stjärnor om källan skrivs så här:
(Godegård församling (E) Födelse och dopbok 1798-1840 C:4 sid 253)

men ** stjärnor om källan skrivs så här:
(Godegård församling (E) Födelse och dopbok 1798-1840 C:4 sid 253), (Sveriges Dödbok 1860-2017)

Jag skulle vilja (rätta) alla dessa dubbla källor där det finns en primär källa från kyrkböckerna plus en sekundär källa från exempelvis dödboken.
Har något tips på hur jag kan söka fram dessa dubbla, eller fler, källor och rätta till dem?

Hälsningar Niklas

Gestblom
2021-07-02, 13:43
Båda dina exempel ger 4 stjärnor.
Medlem 43640 har angett "Anbytarforum" som källa och får bara 2 stjärnor för att datum och källa finns.
Antalet källor har ingen betydelse.

Niklas Lundin
2021-07-02, 16:22
Anders Peter Grell ovan var bara ett exempel.

Titta på bilderna på Sofia Jonsdotter som jag skickat in. Både född och död har primär källa + sekundär källa vilket ger ** stjärnor. Döpt och begravd som bara har primär källa ger **** stjärnor.
2153
2154

Gestblom
2021-07-02, 17:18
I detta fall har inte fullständig information förts över till databasen.

född: @S5033163@Sveriges Dödbok 1901-2009. *p. sid 168 ** Arkivvolym saknas
döpt: @S5033531@Vättak församling (R) Födelse och dopbok 1810-1850 C.3 1843. *p. sid 168 ****
gift: @S5033536@Valstad församling (R) Lysnings och vigselbok 1861-1883 E.2 1863. *p. sid 4 p. sid 4 ****
begravd: @S5033533@Valstad församling (R) Död och begravningsbok 1901-1964 F.4 1906. *p. sid 7 ****
död: @S5033163@Sveriges Dödbok 1901-2009. *p. sid 7 ** Arkivvolym saknas

Problemet ligger antingen i överföringen från Disgen till Gedcom eller från Gedcom till Disbyt.
Det vore intressant att se hur Sofia Jonsdotter ser ut i din Gedcomfilen.

Ulf A
2021-07-03, 10:57
Jag har jämfört underlaget som kommer från disbytombuden med resultatet i disbyt. För Sofia Jonsdotter överförs alla data. Disbytombuden gör en kontroll och det kan medföra ändringar men troligen inte på originaldata som detta är. Du vill ha tips på att lista dubbla källor. Det är nästan omöjligt att med logik göra ett korrekt urval från databasen i disbyt. Jag tror att det enklaste sättet är att göra en lista i ditt eget program och bläddra igenom personerna som berörs.
2155

Niklas Lundin
2021-07-03, 14:13
Detta gäller säkerligen flera personer i Disbyt med fler än en källa. Har haft lite mailkonversation med Gestblom. Det verkar som bara den sista källan kommer med i Disbyt vilket blir lite knas. I min värld lägger man den primära källan först och de sekundära källorna sist. Det går att föra en diskussion vad Sveriges Dödbok gör för nytta efter originalkällan från kyrkböckerna, absolut. Troligen har jag använt SD som källa först och sedan lagt till originalkällan utan att ta bort SD. Jag har tusentals dubbla eller fler källhänvisningar på en och samma notis. Jag kan inte göra detta manuellt. Speciellt inte om jag på ett vettigt sätt kan söka fram de personer det berör. Jag kan leva med (problemet), det ser bara lite lustigt ut i Disbyt att man är hundra procent säker på döpt och begravd men mer eller mindre gissar när personen föddes och dog.
Enklast vore väl om ”körningen” till Disbyt blev bättre men jag förstår problemet när det inte finns någon standard för källangivelse.

/Niklas

Christer
2021-07-03, 18:34
Det är kanske värt att notera att antalet stjärnor inte står för källans kvalitet utan är bara en bedömning av beskrivningen.

Niklas Lundin
2021-07-03, 20:03
Inte för att detta har någonting att göra med min ursprungliga fråga Christer men kan du förklara "bedömning av beskrivningen" för en lekman?

Från https://www.dis.se/disbyt

Källhänvisning anges med stjärnor
Kvalitet i släktforskningen är viktigt. Vi markerar därför hur bra underlaget för uppgifterna i Disbyt har dokumenterats genom att sätta stjärnor efter varje notis. Dessa markeringar betyder följande:

- Endast årtal finns
* Datum finns
** Källangivelse finns
*** Källangivelse med volymbeteckning finns
**** Källangivelse med volymbeteckning och sida finns

BoKleve
2021-07-03, 20:53
H
Har något tips på hur jag kan söka fram dessa dubbla, eller fler, källor och rätta till dem?


Öppna Registrera källor och hitta källan och högerklicka den och välj Vilka använder denna källa?

Niklas Lundin
2021-07-03, 21:13
Tack BoKleve,

Problemet är att få fram de personer vars notiser innehåller både en sekundär källa t.ex. Sveriges Dödbok 1860-2017 och en primär källa från strukturerade trädet.
2157

BoKleve
2021-07-03, 22:26
Kan du inte söka på "Sveriges Dödbok" och gå igenom alla personer som listade?

Eller ändra när du "springer på dom"?!

Niklas Lundin
2021-07-03, 22:57
Absolut, men det är många personer och ett gediget jobb.
Kanske i en framtida version av Disgen kan man söka på fler källor än en.

C-J Gustafsson
2021-07-04, 12:15
En GEDCOM fil eller en XML fil bör gå att skanna av med ett enkelt program och göra en listning, om de dubbla källorna framgår på ett tydligt sätt.

Det löser inte grundproblemet men om man vill ta bort eller "byta plats" på källorna kunde det vara till hjäp.

Niklas Lundin
2021-07-04, 12:44
Hej Carl-Johan,

Jag sökte på alla personer (född) med en specific sekundär källa och sparade till en Excel-fil. Sedan sökte jag på all personer (född) med primär källa med utgångspunkt Sverige och sparade till en Excel-fil. Sedan jämförde jag filerna och där personerna finns i båda filerna finns det dubbla eller fler källor på född på den personen. Sedan är det bara att gå in på den personen och ändra. Jag har inte hittat något sätt att slå ihop filerna och på så sätt direkt se vilka personer som finns i båda arken. Mina kunskaper i Excel är begränsade. Detta får man dock göra på alla mina sekundära källor samt både på född och död så det är ett jättejobb. Kunde "körningen" till Disbyt bli bättre eller sökningen i Disgen blev bättre vore det så klart tacksamt men detta är det bästa sätt jag hittat under tiden.

/Niklas

2158

C-J Gustafsson
2021-07-04, 13:05
En XML fil har ju den fördelen att den kan läsas tillbaka med rättningar. Förutsätter att det går att identifiera och på ett konsekvent sätt ändra i filen. Jag gör gärna ett försök om kan maila mig en XML fil med ett litet utdrag från din databas där det finns exempel. Min mail 08.55245912@telia.com

Niklas Lundin
2021-07-04, 14:52
Jag tror att det blir för många filer och för rörigt C-J. Du såg kanske i bilden ovan hur många sekundära källor jag har bara under fliken Program. Tänk alla sekundära källor på både född och död.

/Niklas