handdator

Visa fullständig version : Förbättringsförslag



Niklas Lundin
2021-07-14, 20:59
Det finns 12 st alternativ för Datum att ange och det enda alternativet där markören per automatik hamnar där den ska är Fras, troligtvis den man använder minst.
Det vore bra om markören alltid hamnade i textrutan oavsett vilken typ av Datum man väljer. Tror det heter Set Focus på programmeringsspråk.

/Niklas

Edgar
2021-07-14, 22:22
Jag förstår inte problemet. Alla alternativ under "lampan" utom Exakt och Fras har ytterligare alternativ att välja innan man matar in datum och det är där fokus med rätta hamnar. För Fras hamnar fokus på det enda alternativ som återstår, nämligen just textrutan. Återstår då alternativet Exakt och där har du rätt, fokus hamnar inte, som det borde, på datumfältet. Men detta har jag aldrig upplevt som ett problem för när man har exakt datum, matas datumet in direkt i datumfältet i notisfönstret och "lampan" kommer inte till användning.

Niklas Lundin
2021-07-14, 23:37
Edgar, testa att lägga datum på yrke t.ex. så förstår du vad jag menar.

Edgar
2021-07-15, 07:36
Niklas, det är samma med Yrke som för övriga notiser med datum. "Lampans" fokus hamnar enligt min mening där det ska, utom då för datumformat Exakt, där dock "lampan" sällan används. Det är klart att det kan vara smidigare att fokus initialt alltid hamnar i datumfältet, förutsatt då att de förvalda Ungefärligt-, Intervall- och Period-alternativen är de övervägande vanligaste.

Niklas Lundin
2021-07-15, 10:47
Jag kanske var lite otydlig. Sitter med Disgen 2021 och NÄR man använder lampan finns 12 st olika alternativ. Min önskan är att markören direkt hamnar i datumrutan när man har valt den datumtyp man vill. Det sparar ett musklick varje gång du ska fylla i datum för t.ex. yrke och alla typer av flyttningar.

Olle_Olsson
2021-07-15, 12:38
Jag håller med Edgar. Det kanske är 1-2% av alla jag registrerar där jag använder lampan, de flesta skriver jag bara in datumet direkt (för född-död etc.)
Men för Yrke, Levde, Flyttade använder jag mest bara årtalet (direkt-utan att klicka på ”lampan” )

Niklas Lundin
2021-07-15, 12:51
Personligen använder jag ofta tidsspann på yrke. I verkliga livet är man sällan t.ex. hammarsmed bara en dag. Oavsett vilket var det bara ett förbättringsförslag. Dvs. de som använder lampan med syfte att ange datum på det sättet slipper ett extra musklick. Det handlar bara om användbarhet. De som inte brukar lampan berörs ju således inte.

Edgar
2021-07-15, 13:02
Jo, jag förstår hur du menar. Men min bedömning är att besparingen i antal musklick blir väldigt marginell. I ditt fall med yrke och tidsspann förutsätter det också att de förvalda mellanalternativen är Mellan ... och ... respektive Från ... till ..., vilket det inte är för tillfället. Och varför skulle de alternativen vara förvalda framför de andra?

Niklas Lundin
2021-07-15, 13:17
Nu ser ju datumrutan ut som den gör. Oavsett vilken typ av datum du än väljer måste det väl vara bättre att markören hamnar i textrutan så man kan skriva datumet direkt?
Handlar det om två sidor kod kan jag förstå att man tycker det är onödigt och bara gör programmet segare men jag tror snarare att det handlar om en rad.

m17835
2021-07-28, 16:19
Jag har lagt in ett förbättringsförslag i Redmine angående det som diskuterats i tråden. Ärende nr #7956.