handdator

Visa fullständig version : Datum för döpt/begravd i söklistan när datum för född/död saknas



m19780
2021-07-18, 12:19
Intill några årtionden in i 1700-talet saknas datum för födelser och död i ministerialböckerna. I stället anges endast datum för dop (kristnande) och begravning. Dessa datum visas tyvärr inte i Disgen 2021:s söklista.

Ett exempel: Jag har sökt efter maken till en kvinna som gifte sig i början av 1700-talet. Brudgummens namn finns i vigselboken, men hans namn är vanligt i socknen. Det blev nödvändigt att följa upp fem kandidater från dop till begravning. Men utan födelsedatum förefaller personen ofödd och söklistan till begränsad nytta. Vid en sökning trodde jag mig ha råkat registrera samma person två gånger, men i personöversikten visade de sig vara döpta vid olika tillfällen.

Det går att slingra sig förbi detta problem:
1. Registrera datum för dop som datum för födelser. Det blir sällan mera än några dagar fel. För att undgå djävulen döptes barnen raskt efter födelsen.
2. Lägga in ytterligare en (onödig) notis för födelser. Med undantag för dop under de första dagarna av en månad eller ett år kan födelsemånaden resp. födelseåret uppskattas.

Bäst vore dock om söklistan anger datum för döpt och begravd när datum för född och död saknas. Vågar man hoppas på detta i Disgen 2021.1? (Jfr. skriv levnadsår i antavla: ”Händelseår om född/död saknas”)[/U]

Om inte avser jag att registrera om dopen som födelser enligt 1. ovan. Men hur bär jag mig åt för att finna alla dop som saknar födelser?

Gestblom
2021-07-19, 10:41
Men hur bär jag mig åt för att finna alla dop som saknar födelser?
Genom att inspektera Gedcomfilen. Inte så lätt manuellt men lätt för en programmerare.

Bertil
2021-07-19, 11:40
2021
Verktyg
Analysera / kontrollera notiser
Granska Notiser
Välj analystyper
Här kan du välja: Personer utan födelse notis.
Hoppas det hjälper dig.

m19780
2021-07-19, 11:59
Tack, Bertil! Så kan jag tydligen göra om inte sökfunktionen i Disgen 2021.1 anpassas enligt mitt önskemål ovan.

Christer
2021-08-05, 12:03
Den detaljerade sökningen presenteras resultatet i en söklista med fem möjliga kolumner. Den gemensamma nämnaren för de data som presenteras är att motsvarande "notis" endast kan förekomma en gång. Döpt och Begravd skiljer sig således mot Född och Död. Det låter sig inte göras så enkelt att presentera flera dopnotiser eller flera begravdnotiser samtidigt i söklistan.

m19780
2021-08-08, 13:44
Tack för respons!
Det är i regel endast före medio 1700-talet man i avsaknad av uppgifter om född/död nödgas nöja sig med döpt/begravd. Och eftersom mitt förslag endast gäller sökningen (och inte registreringen) så borde döpt/begravd då född/död saknas, enligt min mening, kunna redovisas som vore det född/död. Avvikelsen i tid blir i regel mindre än ca två veckor.
Jag tycker mig ha upptäckt ytterligare en nackdel, nämligen att personer med endast döpt/begravd inte redovisas i Disbyt?
Om det är ogörligt eller alltför arbetskrävande att göra den modifiering i Disgen jag föreslår borde forskare varnas och rekommenderas att själva registrera döpt/begravd som född/död.

Gestblom
2021-08-08, 16:36
att personer med endast döpt/begravd inte redovisas i Disbyt?
Jo, de finns med i Disbyt. T.ex. en av sju Carl Adlercreutz har enbart dopnotis.

Christer
2021-08-09, 11:17
Lars, naturligtvis kan vi komplettera med en kolumn för döpt. Men vi har valt att inte göra det eftersom det kan bli missvisande att visa en dopnotis i de fall det finns fler. Personligen registrerar jag födelseår och dopdatum när bara dopdatum finns.

m19780
2021-08-09, 17:23
Flera dop för en och samma person?

Kan man inte, då född saknas, med bibehållet antal kolumner visa döpt som vore det född? Om man bara tydligt förklarar att programmet arbetar på detta sätt tror jag de flesta godtar det. Eller är det att göra det alltför enkelt för sig?