handdator

Visa fullständig version : Hur jag utökat von Kekules referensnummer f syskon, deras ättlingar och förfäder



Matz
2021-07-21, 11:55
Hej, jag tänkte berätta hur jag utökat användningen av von Kekules referensnummer, så att det passar mig och programmet MinSläkt v3.12, som jag använder mycket. Problemen jag försökt lösa är att von Kekule bara omfattar förfäder i rakt uppstigande led. Men jag vill ha med mina släktingars syskon, deras ättlingar och partners, och för dem både ättlingar och förfäder.

Man kan fråga sig, varför referensnumren är så viktiga för mig. Jo, jag använder dem för att hitta bland alla släktforskningsdokument jag har. Till att börja med satte jag (i Windows) filnamn med von Kekules nummer med sju siffror. Ett foto för nr 3 har jag gett namnet:

0000003 FOTO HåkanOchAnnikaPlockarBär

jag har också lagt en genväg ("länk" i UNIX/Linux) med namnet

0000003A FOTO HåkanOchAnnikaPlockarBär

så att brodern Håkan till 3 Annika också knyts till dokmentet.

Alla dokument som jag samlar på mig i forskningen ligger i samma mapp/directory, och tack vare att Windows sorterar bl a på namn, så ligger alla dokumenten kring person nr 3 tillsammans. I denna mapp, "Arkivinfo", ligger skärmdumpar av kyrkboksutdrag, inskannade brev, ljudfiler från intervjuer etc. Jag försöker klassa typen av dokument med första ordet, som i exemplet ovan är "FOTO".

Tillbaka till syskon etc. Jag har tagit till stora bokstäver, och lägger till bokstäverna A, B, C etc till ett Kekuleskt nummer, så att 2A, är (faderns till probandets) äldsta syskon, 2B är näst äldst osv. Oavsett kön. Barn till näst äldsta syskonet till probandets fader gör jag likadant med. 2BA är äldsta barnet, 2BB näst äldst osv. För att få in partner/makar, så använder jag understrykningstecken ("_"). Första maken till näst äldsta barnet ovan blir 2BB_. Gifter sig 2BB två gånger blir andra maken 2BB__. Om jag tom vill registrera denna partners föräldrar förlänger jag till 2BB__f och 2BB__m. Och deras föräldrar till 2BB__ff, 2BB__fm, 2BB__mf och 2bb__mm. Osv.

Har du gjort något liknande, eller har åsikter, så vore det kul om du svarar under denna rubrik!