handdator

Visa fullständig version : Kärvt i Disgen 2021 att rulla ner TEXT- och EXTRA TEXT-notiserna i Personöversikten



m19780
2021-07-23, 11:51
Enligt min mening har det blivit svårare och trögare att rulla ner (Språkrådet avråder från att använda ”scrolla”) Text- och Extra text-notiserna i Disgen 2021:s personöversikt för att läsa dessa notisers innehåll. Längst till höger i dessa notiser finns visserligen en rullningslist, men den är så smal att den är svår att få fatt på med pekaren.

m17835
2021-07-28, 17:28
Du får försöka beskriva situationen lite mer.

Är det när du öppnat en Text- eller Extra text-notis?
Eller är det bland alla övriga notiser under Levnadsbeskrivningen i en Personöversikt?
Hur mycket text har du i notisen?
Hur stor är notis dialogen, den går att storleksändra.
Hur går det om har markören inne i texten och bläddrar bland raderna med piltangenterna på tangentbordet?

m19780
2021-07-29, 23:20
Det inträffar "bland alla övriga notiser under Levnadsbeskrivningen i en Personöversikt".
Texten i dessa notiser kan åtminstone för EXTRA TEXT motsvara ca 2-4 A4-sidor. (Det är för att kunna utesluta stora textmassor i ordinära utskrifter jag valt EXTRA TEXT).
Det är dessutom ofta svårt att få dessa notiser aktiva och gultonade.
Men ditt tips om att använda piltangenterna visade sig vara ändamålsenligt. Om jag t ex startar med pil ned i någon "vanlig" notis innan TEXT eller EXTRA TEXT är det ingen svårighet varken att få sistnämnda notiser aktiva eller att rad för rad bläddra inom dem.

Tack för att du engagerat dig i frågan.

Christer
2021-08-05, 12:49
Rullningslisten i en textnotis är inte förändrar på länge.

Däremot så finns ingen rullningslist i levnadsbeskrivningen. Strecken är bara en markering för var du är i listan med notiser. För att förflytta dig i listan med notiser kan du använda rullningshjulet på musen.

Jag kan tänka mig att det är tidskrävande när du försöker markera en notis med så mycket text i.