handdator

Visa fullständig version : Växling/fokus/delning öppna fönster



Cecilia Alexandersson
2021-07-31, 12:41
Jag har ännu inte blivit kompis med den nya fönsterhanteringen tyvärr. Jag föredrar att använda tangentbordet istället för mus. I Disgen 2019 hoppar jag hela tiden mellan öppna fönster med CTRL+TAB. Denna funktion har försvunnit och det som verkar finnas nu är TAB, eller SHIFT+TAB om man hoppar baklänges, i kombination med F5/F8 etc för att komma åt flikade fönster. Min uppfattning är att det blir inte alls lika snabbt och smidigt som tidigare. Till exempel går ju TAB även via menyer och inmatningsfält. Jag har dock upptäckt att jag kan koppla loss söklistan till eget fönster så att det inte längre är flikat och då slipper jag åtminstone växla mellan TAB/F5/F8 etc. Jag vill ändå ha söklistan i eget fönster, inte bara av denna anledning. Jag har sparat en sådan egen modell.

Här är några funderingar/frågor:

1. Jag har kopplat loss sökningen och fått familjeöversikt och sökning i varsitt fönster. Därefter öppnar jag en personöversikt som jag sedan stänger ner, men då försvinner min delning och sökningen blir åter flikat med familjeöversikten. Borde inte delningen ligga kvar?

2. Om jag öppnar personöversikten från söklistan (flikat eller delat) för en snabb titt och sedan stänger ner denna igen, borde inte jag komma tillbaka till söklistan som var näst-senaste fönstret? Istället har familjeöversikten blivit markerad.

3. Om jag gör val av person CTRL+Q och gör mitt val, skulle jag önska att fokus ligger kvar i Välj Person så att ESC fungerar direkt därifrån för att stänga ner fönstret. Jag verkar inte komma åt Välj Person med TAB för att återfå fokus till det fönstret men däremot med CTRL+Q igen vilket känns onödigt.

MVH Cecilia Alexandersson