handdator

Visa fullständig version : Svårt att radera personer



Camilla Bringsaas Ohlsén
2021-08-29, 00:06
Jag har bekymmer med att radera personer.

Jag lade till icke relaterade personer i min databas för att bygga ett slaskträd för en match (hade inte fattat att man kunde starta en ny datamapp då det inte framgick nånstans vad som menades med datamapp) och jag vill nu ta bort dessa personer ur min huvudforskning. Hur gör man?
Jag har försökt att ta bort en och en men hur jag än gör blir det enstaka orelaterade personer kvar.
Det står att Disgen automatiskt tar bort personer utan relationer - men när? Jag har stängt av och startat om Disgen men de orelaterade personerna är kvar.

Finns det ingen möjlighet att radera en hel familj?

/Camilla lätt frustrerad

Edgar
2021-08-29, 07:56
Jag antar att du läst detta:
https://handledning-disgen2021.dis.se/radera-person

Disgen raderar aldrig någonting automatiskt. Däremot kan du via Verktyg > Kontrollera/analysera notiser > Sök personer med/utan relationer söka personer utan relationer (orelaterade) och sedan markera en eller flera av dessa i söklistan och därifrån radera dem (markera i söklistan, högerklicka och välj radera).

Camilla Bringsaas Ohlsén
2021-08-29, 08:12
Ja, jag läste handledningen och tittade i hjälpen samt kollade youtube för 6äldre version av Disgen... :D

Så här står det i hjälpen i Disgen under Familjeöversikt - Radera och koppla loss, sista raden: "En relation som inte längre har kopplingar till någon person raderas automatiskt av Disgen."

Jag ska prova ditt sätt också så får jag säkert bort dem. Jag har tagit bort alla deras relationer men kvar finns enstaka personer från slaskträdet som varken går koppla loss eller radera.

Camilla Bringsaas Ohlsén
2021-08-29, 08:19
Tack!
Fungerade utmärkt - nu är det bara enstaka som har rutan relation blåmarkerad men ingen person i rutan eller någon typ av relation angiven som är kvar. Jag kommer inte ihåg vad alla heter så de får väl vara kvar tills de dyker upp av andra orsaker helt enkelt.

Finns det inget sätt att radera en hel familj/gren?

Christer
2021-08-29, 18:31
Det smidigaste är, om man vet vad man gör och inte strular till det, att ta bort flera personer genom att använda söklistan.

Camilla Bringsaas Ohlsén
2021-08-29, 19:02
Vilken söklista menar du?

Christer
2021-08-29, 19:38
Söklistan som blir resultatet av den detaljerade sökningen.

Camilla Bringsaas Ohlsén
2021-08-30, 07:58
Menar du den som Edgar Lycksell pratade om? Den under Verktyg-Kontrollera notiser-Sök orelaterade personer?

Det finns ju så många söklistor i programmet (för en nybörjare iaf - för er som använt programmet ett tag är det kanske självklart vilket som är Söklistan ovanför alla.. :))

Då kan jag komma med en annan fråga direkt:
Har jag uppfattat det rätt så att man kan använda flera datamappar för att lägga in sin forskning på?
Och att i en och samma datamapp kan man lägga in flera gedcomfiler (t ex om man forskat på en gren separat av nån anledning) och om man sedan vill lägga till den i sitt träd lägger man in gedcofilen i sin huvuddatamapp och kopplar person?

Jag hade lagt till en match som orelaterad person och forskat på hennes släkt för att hitta kopplingen i mitt huvudträd men när jag inte hittade den ville jag ta bort henne och alla hennes personer ur min huvuddatamapp (för där vill jag ju bara ha mitt träd) och det blev svårt. När jag kopplade bort dem blev de sen svåra att hitta igen eftersom jag inte kom ihåg vad de alla hette och de gick ju inte hitta via mitt träd eftersom de inte hörde till mitt träd utan var helt fristående. Nu har jag lärt mig min läxa och ska rensa mitt huvudträd och ha det rent från orelaterade personer.
När kan man förresten använda det?

Många frågor men jag kommer mer och mer in i programmet och vet att jag kommer att uppskatta det enormt när jag väl lärt mig använda det helt!

För mig var det inte alls självklart vad en datamapp var eller att man gärna kan lägga upp flera (lista gärna alla trevliga anledningar att göra detta i handledningen).

Edgar
2021-08-30, 09:30
Det finns egentligen inte några söklistor i programmet. En söklista är resultatet av en sökning eller en notiskontroll eller kan skapas t.ex. utifrån en antavla eller stamtavla.

Ja, man kan ha sin forskning uppdelad på flera datamappar (databaser). Men egentligen finns ingen anledning till detta eftersom man när som helst kan skapa ett träd (antavla eller stamtavla) utifrån vilken person som helst i databasen. Med t.ex. dig själv som proband (huvudperson) får du fram din antavla, ditt träd, utan några "främmande" personer, för t.ex. utskrift eller export till Gedcom eller webb. Tvärtom är det en fördel att ha all sin forskning i samma datamapp, eftersom man då plötsligt kan upptäcka kopplingar, släktrelationer, som man inte visste om. Med allt i samma datamapp delar alla också på samma ortsträd och samma källträd (varje datamapp har sitt eget ortsträd och sitt eget källträd). Disgens flaggor underlättar, men är inget nödvändigt för hanteringen av flera "träd".

Med hjälp av Disgens Verktyg > Analysera kontrollera notiser finns nog möjligheter för dig att hitta alla "lösa" personer och relationer. Kolla i handledningen. Här några bilder på några av möjligheterna.

En relation utan koppling till någon person är egentligen ingen relation och visas inte/tas bort av Disgen.