handdator

Visa fullständig version : Sökning av årtal eller ort



31581
2021-09-26, 14:35
Har noterat att om man söker på årtal 1804 till 1804 till exempel får man inte upp personer som har 1804 i en notis utan alla möjliga andra också. Vad är avsikten med funktionen?

När man söker på ort, i mitt exempel Genarp får man ingen träff. Om jag skriver Genarp (M) får jag 5 träff. Om jag väljer Genarp ur ortsdatabasen får jag en träff MEN inte samma som någon av de fem. Om jag väljer Genarp* får jag 6 träff. Inte heller nu kommer personen som är registrerad i ortsdatabasen upp.
Nu till min fråga om detta. Hur skall söksträngen se ut om jag inte vet om personen är registrerad i ortsdatabasen eller ej. Varför kan Disgen inte söka efter Genarp* och få med alla?? Varför är det skillnad på Genarp (M) och Genarp (M)?

Edgar
2021-09-26, 22:11
Det är antagligen så att du i de personer, som kommer upp i söklistan, har tidsangivelser i någon notis av typen "före 1856" eller "efter 1792" eller något annat intervall som inkluderar 1804.

Edgar
2021-09-26, 22:19
Jag har för mig att om du vill ha med alla Genarp, såväl de som finns i ortträdet som de manuellt inmatade, skall söksträngen omges av asterisk på båda sidor, *Genarp*. Se handledningen: https://handledning-disgen2021.dis.se/sokning
"Om du inte använder lampan för ort och källa utan skriver in en söksträng i fältet ska du inleda och avsluta strängen med asterisk. Då får du träff på alla orter oavsett om det är en inskriven icke-Disgenort eller i en använd Disgenort. Sökningen ger också träff på personer vilkas giften har den sökta orten. Motsvarande gäller för källor."