handdator

Visa fullständig version : När fadder i fönster stängs stängs även personöversikt för barnet



Mattias
2021-11-03, 21:28
Om man vill kolla på dopfaddrarna får man ju i nya DISGEN bara reda på namnet och måste därför öppna ett särskilt fönster för att se mer information. Väljer att öppna fadder i "personöversikt i nytt fönster". När jag tittat klar på faddern (tex var den bodde vid tiden den var dopvittne) så stänger jag det öppnade fönstret. MEN då stängs även personöversikten för barnet vars fadder jag tittar på. Det är ju rätt konstig att jag ska behöva att öppna upp barnet igen för att sedan öppna upp ett fönster för att kika på nästa fadder eller för att göra något annat i barnets personöversikt. Det var inte barnet jag stängde med kryssrutan utan faddern.

Olle_Olsson
2021-11-05, 00:21
Vid konverteringen från Disgen 8 till nyare Disgen, så skapades nya personer i Disgen för faddrarna som registrerats i Disgen 8, men all information som fanns för faddern följde med.
För dessa Faddrar finns Verktyget Justera Faddrar
https://www.dis.se/justera-faddrar

Jag gjorde så här med Faddrarna:
De Faddrar jag kände igen som ”släktingar”, kopplade jag till fadderbarnet
För övriga Faddrar; i Verktyget klickade jag på ”Ta bort faddern” och klickade även för ”Lägg till (utöka) faddertexten i en fotnot till fadderbarnets Födelse/ Dop-notis"
När jag nu öppnar Fadder-panelen, så ser det ut som bilden
2209.

Mattias
2021-11-05, 15:00
Tack Olle, det vet jag att man kan göra. Det har inget med att göra att ett fönster stängs oväntat när man stänger ett annat...


Vid konverteringen från Disgen 8 till nyare Disgen, så skapades nya personer i Disgen för faddrarna som registrerats i Disgen 8, men all information som fanns för faddern följde med.
För dessa Faddrar finns Verktyget Justera Faddrar
https://www.dis.se/justera-faddrar

Jag gjorde så här med Faddrarna:
De Faddrar jag kände igen som ”släktingar”, kopplade jag till fadderbarnet
För övriga Faddrar; i Verktyget klickade jag på ”Ta bort faddern” och klickade även för ”Lägg till (utöka) faddertexten i en fotnot till fadderbarnets Födelse/ Dop-notis"
När jag nu öppnar Fadder-panelen, så ser det ut som bilden
2209.

Torgny Larsson
2021-11-06, 00:37
Jag har testat detta. Det är inte så att Personöversikten för barnet stängs, det ligger kvar, men ligger bakom Familjeöversikten om du använder modell STD1.
STD1 har två flikar (FÖ resp. PÖ), som du kan växla mellan, antingen visas den ena överst, eller visas den andra överst. Du har PÖ överst, och öppnar en fadders PÖ i ny fönstergrupp. Om du då stänger den senare, så kommer FÖ att ligga överst, som tydligen är standard. Det finns fler tillfälen då programmet gör såhär.
När du har STD2 ligger ju FÖ och PÖ bedvid varandra, och då uppstår inte detta fenomenet.