handdator

Visa fullständig version : Få översikt på importerat släktträd



Jörgen
2021-12-05, 11:49
Jag är nybörjare inom DIS, mitt eget släktträd innehåller 174 personer. Nu har jag fått tillgång till ett släktträd som innehåller drygt 1000 personer. Det är skapat i Holger8 men jag kommer att använda DIS.
Hur gör jag bäst för att få översikt över hur det importerade släktträdet ser ut? Antavla och stamtavla ger ju bara en liten bit av släktträdet.

Olle_Olsson
2021-12-05, 15:40
Jag skulle göra så här;
I Disgen skapa en ny datamapp (Disgen 2021; Arkiv/ Datamapp/ Hantera datamapp/ NY).
I den nya datamappen importera ”Holgers” personer.
För att kolla om ”samma personer” finns både i din egen och Holgers datamapp, så gör först en XML-Export från båda datamapparna, och gör sedan en ny datamapp och i den nya importera de tidigare exporterade XML-filerna, gör sedan en Dubblettsökning. Om det finns ett fåtal dubbletter =då kan du hantera dessa i den ihopslagna databasen, men om det finns många får du kolla i vilken det finns ”mest skrivet om personen”.
För att kolla vilka personer som finns i ”Holger”, tycker jag att det ser man bäst med en Antavla (med den yngsta personen(erna) som startperson).
Om du tänker dig att göra en utskrift så är mitt tips ”Antavla/Komprimerad antavla (ev som PDF).

Jörgen
2021-12-07, 14:31
Tack Olle för svaret. Jag har släktträdet som ny datamapp i Disgen och ska använda ditt tips om XML-filer vid senare sammanslagning.
Antavla ger tyvärr bara en väldigt begränsad del. Jag misstänker att släktträdet har förgreningar så att vissa personer i antavlan har "egna" stamtavlor. Ett fiktivt exempel: I antavla med mig själv som startperson hittar jag min morfar, däremot visas inte hans bröder. Väljer jag stamtavla för en av dessa bröder hittar jag personer i min generation. För dessa kan jag sedan välja antavla och få upp släktingar på broderns frus sida. Men att veta vem jag ska välja stamtavla/antavla för blir lite gissningslek.

Torgny Larsson
2021-12-07, 16:13
En antavla innehåller dina direkta anor i rakt uppstigande led. Du kan utgå från vem som helst för att göra en antavla utgående från just den personen.
En stamtavla innehåller alla ättlingar till en viss person. T.ex. kan du göra en stamtavla utgående från din farfars farfar,
och få alla ättlingar, d.v.s. fram till dina 4-männingar på den grenen, vilka kan vara många.
Om du vill ha med alla syskon till dina anor, så blir det lite svårt att göra i grafisk form. Då skall du använda antavla i text-form, då kommer även alla dina anors barnkullar med också.
Den utskrift där du får med mest, är stamtavla-text, där du utgående från en viss person (t.ex. dis själv), får utskrivet samtliga dina släktingar (som du registrerat i datamappen), och det kan bli 100-tals sidor, men det går bra att spara i PDF-format.
Att exportera ditt släktträd för webbläsare ger också alla dina släktingar i ett träd där du kan klicka dig fram, med både antavla och barnkullar för alla.
På DIS YouTube-kanal finns videor om många av Disgens möjliga utskrifter.

dis59494
2022-01-12, 12:33
Hej
Har just haft samma problem med 3 olika register från olika källor. Vid koll enligt metoden ovan fick jag massor med dubbletter och "treetter".
Tog då hem programmet GenMerge (http://genmerge.com/) som är gratis en viss tid.
Exporterade vad jag hade till ged-format och kombinerade mha. GenMerge.
Förutom resultatfil får man en bra log på vad som gjorts.
Programmet gjorde ett hyffsat jobb med att kombinera dubbletterna även om det krävdes en del efterarbete.
Och som sagt: Spara alltid originalen skrivskyddade för den händelse det blir helfel.....