handdator

Visa fullständig version : Problem vid import av Gedcom från "Min Släkt"



Ancr62
2021-12-18, 13:00
Hej,

Jag har använt "Min Släkt" i många år, men har börjat snegla på andra program, tycker utvecklingen av "Min Släkt" stagnerat..

Jag laddade ner Disgen idag och importerade en Gedcom jag skapat från "Min Släkt"

Det blev en massa felmeddelande, bl.a. verkar inte Disgen ladda in några länkar till riksarkivets kyrkböcker jag lagt in på varje persons dop, vigsel och döds notis.

Jag antar att det är en grej som inte riktigt är definerat i Gedcom standarden, men eftersom Disgen skall ha funktionen att lägga in källhänvisningar med weblänkar borde väl Disgen kunna "luras" att importera mina länkar om jag bara ändrar taggarna i min Gedcom så att Disgen kan läsa in mina länkar, inte kul att knappa in nya länkar till 2000 personer på nytt...

Någon som vet hur man kan lösa detta?

Christer
2021-12-18, 20:41
Har du kollat hur det ser ut i GEDCOM-filen från Min Släkt?

Torgny Larsson
2021-12-18, 23:50
Anders. Om du angivt källa (t.ex. Kyrkhult CI:1 (födda 1865-1875)) i fältet för källa i Min Släkt + hänvisning (t.ex. sid 20) i det separata fönstret för citat, då kommer de att importeras på motsvarande sätt till Disgen. Observera att Min Släkt inte har någon struktur på källorna, så de kommer i en lång följd, även i Disgen. I Disgen kan du bygga en struktur med källorna, t.ex. Län, församling, etc. I Min Släkt finns inget fält för länken till Arkiv Digital (AID) eller till Riksarkivet (Bild-ID), och kan därför inte exporteras på något vettigt sätt.
Frågan är då var du skrivit in AID resp. Bild-ID? Om du gjort det i fältet Citat, så kommer det occkså över till citat i hänvisningen i Disgen.
Det samma gäller om du valt att lägga hänvisningarna som webb-länkar (t.ex. Visa-URL i Arkiv Digital). Var har du registrerat dem?

Ancr62
2021-12-19, 17:25
Hej,

Tack för alla tips.
Tror Gedcomfilen är helt OK ur programmeraren till "Min Släkts" synvinkel, har förstått att det finns en massa varianter av hur Gedcom standarden skall implementeras, får se om Gedcom Ver. 7 råder bot på en del av problemen i framtiden.

Förstår nu att implementeringen av länkar i "Min Släkt" skiljer sig från implementeringen i Disgen, i "Min släkt" knyter man länkarna till personer och inte som i Disgen till källorna, så m.a.o. får jag nog korrigera allt för hand

2233

99% av alla felmeddelande är pga av mina länkar, ett exempel enligt nedan:
Fel på rad 38325: Filen http://www.arkivdigital.se/aid/show/v344690.b930.s83 i OBJE-tag kan inte importeras, Disgen har ingen plats för den (PersonIdentitet=2220)

Finns även 8 rader i logfilen som ser ut så här:
Fel på rad 26180: Tag DATE i fel sammanhang, ignoreras
Innehåll : "2 DATE 1915"

Men dom går nog att undersöka och korrigera, men lite förvånande, trodde Henrik Dannbergs implementering av Gedcom i "Min Släkt" när det gäller elementära saker som ett datum skulle vara korrekt :p

Än en gång
Tack för tips och hjälp

Anders Crona

Torgny Larsson
2021-12-19, 17:38
Skicka Gedcom-filen till mig år kan jag kolla den och hjälpa dig. Jag finns i fadderlistan.

Ancr62
2021-12-19, 17:56
Har skickat filen