handdator

Visa fullständig version : Hur lägga til syskon?



Valentino Stengelføhn-Glad
2011-07-20, 21:35
Det er möjligt at jag 'bare er dum som et brød', men jag forstår inte hur jag kan lägga til syskon til t. ex. mej själv i Disgen. Knapparne for 'son' og 'dotter' er stängde for alla utanom mej. Vad gör jag fel? Tackar för all hjälp...

Rolf Carlsson
2011-07-20, 22:13
Om du lägger in dina föräldrar så bör du kunna registrera dina syskon som söner/döttrar till dem. Ett syskon kan inte registreras i Disgen utan bara släktled direkt upp eller ner.

Valentino Stengelføhn-Glad
2011-07-21, 00:02
Som jag skrev:

'Knapparne for 'son' og 'dotter' er stängde for alla utanom mej'. Med 'mej' mener jag probanten.

Varför?

m00707
2011-07-21, 00:13
Om du har en av dina föräldrar som centrumperson och denne även är markerad, så är son och dotter stängda. Om du då markerar den rad som ditt syskon skall in under (giftesnotisen om syskonet är äldre än dig, du själv om syskonet är yngre) då blir son och dotter valbara. De fyra knapparna gifte-partner-son-dotter är alla i förhållande till centrumpersonen, inte den som för närvarande är markerad.

Valentino Stengelføhn-Glad
2011-07-21, 00:36
Jag tror jag förstår det nu. Men er jag den enda som tycker det er svårt? Og er det möjligt å hämta inn data frå demoversionen?

m00707
2011-07-21, 11:13
Det är ingen skillnad på datan i demoversionen och den skarpa versionen. Har du demoversionen och sedan installerar den skarpa, så är det bara att fortsätta arbeta.

Valentino Stengelføhn-Glad
2011-07-21, 15:00
Må man legge til foreldrenes giftermål hver gang man skal legge til et barn? Herrejemini.

Jeg får forresten ikke til å overføre fra demo-versjonen til kjøpeversonen...

m00707
2011-07-21, 15:49
Nejdå. Ett gifte räcker, sen alla barnen under där. Om det blir ytterligare ett gifte för centrumpersonen lägger man det efter yngsta barnet.
116
Om du är medlem i dis och köpt disgen så har du rätt till hjälp av en fadder. Hör av dig till den som bor närmast, så hjälper han/hon dig att få över det du matat in i demoversionen.

Valentino Stengelføhn-Glad
2011-07-24, 19:41
Jaja... nå skjønte jeg dette med barna og giftet. Men jeg får ikke overført fra demoen til den vanlige. Får vel kontakte en fadder...