handdator

Visa fullständig version : Skapa Gedcom



Evafalk
2021-12-20, 02:39
När man skapar en Gedcomfil så hamnar den i DgGed. Men här hamnar också en massa bilder - som ändå inte kommer vidare i gedcom.
Kan nån förklara varför? De tar ju extra stor plats i Datamappen om man inte rensar.

Edgar
2021-12-20, 07:43
Vad jag förstått är att bilderna kopieras dit för att du sedan manuellt ska kunna kopiera dem vidare till det program/den dator där gedcom-filen importeras. Det program, som importerar gedcom-filen, kanske är kompetent nog att hantera bilderna.

Evafalk
2021-12-20, 13:57
Ok, då gäller att man får ha egen komihåglista o rensa, Annars blir datamappen onödigt stor.
(till släkten går det ju annan väg). Jag har inte hittat något program som hämtar bilderna också.

Olle_Olsson
2021-12-20, 17:45
När du exporterar till Gedcom och kommer till steg 3 "Vad skall exporteras" välj inte alla.
Ha kvar i den vänstra rutan "Välj bland"; alla 3 bild-notiserna, Porträtt och Multimedia.

Edgar
2021-12-20, 17:54
Tänkte just på det. Och, ja, det hjälper!

Evafalk
2021-12-20, 18:29
ok, man får tänka före eller efter, o man får komma ihåg ALLA, (kanske en klick för icke bilder hade varit bra - OM man kommit ihåg .

kallstrand
2022-11-23, 16:38
Vad jag förstått är att bilderna kopieras dit för att du sedan manuellt ska kunna kopiera dem vidare till det program/den dator där gedcom-filen importeras. Det program, som importerar gedcom-filen, kanske är kompetent nog att hantera bilderna.

Vid de flesta GEDCOM-importer jag gjort följer bilderna med. Vid import till exempelvis Min Släkt fick man tidigare koppla "bild för bild". Testade samma sak häromdagen och då föll bilder på plats med automatik.