handdator

Visa fullständig version : Dubblettkontroll vid tillägg ny person



Evafalk
2021-12-30, 03:37
Vid tillägg av ny person, fås ju förslag nertill för potentiella dubletter.
För o se om en av dem är dubblett - finns valet öppna person i ny fönstergrupp. MEN jag hittar inget sätt att få fram det med mindre än att jag går ur den påbörjade personen.
tips?

Edgar
2021-12-30, 17:08
Högerklicka på den dubblettkandidat du vill undersöka. Då får du upp valet "Öppna personöversikt (i ny fönstergrupp)".

Evafalk
2021-12-30, 18:03
jo, det är just det jag gör, Men jag kan sen inte se det, det blinkar till, men jag kommer inte ur min registrering för o se det.

Edgar
2021-12-30, 23:13
Jag förstår inte vad du menar med "...kommer inte ur min registrering för o se det." Den registrering du håller på med ska ligga kvar, dubblettkontrollen är ju en del av den, du ska kunna fortsätta registreringen om ingen dubblettkandidat passar. Den valda dubblettkandidatens PÖ läggs under en egen flik i en ny fönstergrupp, så att du kan kolla den och om "dubbletten" är just den person du håller på att lägga in, kan du i ditt registreringsfönster välja "dubbletten" i stället för det du just matade in ("Koppla dubblett"), eller om dubblettkandidaten inte är den person du vill mata in, kan du fortsätta registreringen av den nya personen.

Evafalk
2021-12-30, 23:33
Det är kanske så det är tänkt - Men - det extra fönstret kan jag icke nå. Registreringen ligger över o har försökt alla sätt att nå det andra fönstret (som ligger där om jag avbryter registreringen.

Edgar
2021-12-31, 07:45
OK, då förstår jag ditt problem: inmatningsfönstret ligger alltid överst, över de andra fönstren. Men inmatningsfönstret kan flyttas och dess storlek kan ändras så att störningen blir minimal. Jag använder normal fönstermodell STD 2 och då är problemet mindre, dubblettkandidatens PÖ öppnas som en egen flik i högra fönsterhalvan medan inmatningsfönstret får ligga till vänster över FÖ i vänstra fönsterhalvan. Men med en liten skärm och modell STD 1 är problemet större. Man kan bara flytta/minska inmatningsfönstret så att PÖ kan ses hjälpligt. I så fall vill jag nog rekommendera att använda modell STD 2 i stället.

Evafalk
2021-12-31, 13:48
använder alltid st2,
NU äntligen såg ett tunt "ändra storlek på det fönstret", hade försökt minska. skam den som ger sig
(alltid st2 - stänger dock PÖ när man ska ändra i flaggor - så flyttar sig inte panelerna)
Tack