handdator

Visa fullständig version : Problem med DIS policy vid generering til HTML - Förslag till förbättring



pabry
2022-01-01, 15:17
Jag har en person med två notiser:
1. Född 1792-09-17
2. Död efter 1862 (använder intervall)

Denna person genereras inte. Jag antar att det är eftersom algoritmen inte kan avgöra vad 110 år efter sista händelsen är.

Jag prövade att ändra till fras "Efter 1862". Då inte denna notis innehåller datum som algoritmen förstår, så trodde jag att detta skulle funka. Men inte heller denna gång genererades personen.

Borde inte algoritmen egentligen använda sig av "Minst 110 år efter första händelse"? I detta fall är det ju (för en människa) solklart att personen inte kan leva 1792+110 = år 1902, ännu minde 1862+110 = år 1972.


Om dessutom en enda notis finns, men den är "Död efter 1862", borde inte algoritmen kunna avgöra vad som "efter 1862" faktiskt senast kan vara? Jag prövade på skoj att skapa en ny person med en enda notis:
1. Död efter 1600 (intervall)
Personen genererades inte nu heller. Anta att algoritmen kan anta att "efter" senast kan avse 100 år efter - vilket ju är en rejält stor osäkerhet ;). Då skulle policy'n avgöra att 110 år efter 1600+100 (dvs år 1810 < 2022) är godkänt för generering.

Olle_Olsson
2022-01-01, 21:43
Datum för att komma med i Släktpresentationen Disgen 2021
Vid registrering i Disgen är det vanliga att ange ett ”exakt datum”, men när man inte vet exakt, så för HTML-exporten ska fungera så räcker det med bara årtalet.
Men när man inte vet årtalet, så finns även andra varianter i Disgen, man kan ange ungefärligt eller beräknat etc,
men då måste man göra detta via ”Lampan” (till höger i inmatningsfältet);

Klicka på ”lampan” vid registrering av Född /& Död;
• Exakt (den använder man om man tidigare lagt in beräknat mm, och i senare skede fått reda på ”exakt” datum, då måste man använda denna ”ruta”)
• Ungefärligt (Omkring/ Beräknat/ Uppskattat/ samt Tolkat
• Intervall (Före / Efter / Mellan)
• Period (år-år)
• Fras (Fungerar inte i Disgen 2019)

Notering, när krävs det ett exakt datum, jo vid;
När man använder Dis policy som urval för vilka som man vill exportera till HTML kommer endast de personer med, där man har angivit datum-typen exakt; (ex-vis; 1801-02-03),
detta gäller både för Född-/ & Död-notiser (född 1720? / död 1762-01-01 kommer inte med).
Ungefärligt, intervall, period och fras tolkas inte (kommer inte med).

pabry
2022-01-02, 09:24
Hej Olle

Tänk dig mitt scenario. Jag har en antavla med proband, far och farfar. Fadern är inlagt med födelsedatum 1800. Alla tre syns i den genererade HTML-antavlan.

Sen får jag veta att fadern dog någon gång efter 1862 (rapporterat av tredjepartkälla), och jag lägger in uppgiften (lampan med intervall "efter") samt tredjepartkällan.

Jag genererar om sidorna och lägger ut sidorna på min site. Sen visar det sig att antavlan nu bara innehåller proband!

Detta är ett fel som jag anser måste rättas.

DIS policy'n är till för att skydda levande personers persondata (PII) enligt GDPR. Fadern i mitt exempel är uppenbarligen död sen länge. Logiken för DIS policy måste därför bli lite "smartare".

Olle_Olsson
2022-01-02, 12:50
Visning på Webben;
Om man för årtal har använt; Ungefärligt, intervall, period eller fras.
Så kan inte Disgen tolka dessa, för dessa är en ”textsträng”.
För att visa sin forskning på ”Nätet” och om man vill man ha med alla äldre, där någon av dessa datumtyper använts, eller inget datum alls har angetts får man själv göra urvalet via en söklista.

Välj "Detaljerad sökning" / Nollställ / Fler villkor;
1, Sök personer födda för minst 110 år sedan
2, Utöka söklistan med ”Partners”
3, Utöka söklistan med ”Alla anor”
4, Gå till punkt 2 tills inga fler personer adderas
5, Radera, i söklistan, alla personer födda för mindre än 110 år sedan, spara söklistan med högerklick, välj ”Spara söklista som” sätt namn på filen och spara den.
Stäng söklistan.
6, Addera personer döda för minst 10 år sedan,
Sök; Död; till och med; 2010-12-31 (10 år). OK
När detta är klart, högerklick i söklistan, Välj; Lägg till från söklista i fil
(hämta den sparade filen ”XXXX.dgseek”), så läggs dessa två söklistor ihop.
7, Klart. Släktpresentation / HTML-export, sista valet "Välj personer"; välj söklista 1

walgot
2022-01-02, 14:17
Eftersom den textsträng som, i ett av Intervallfallen, genereras, följer mönstret:

<text> "mellan" <datum> "och" <datum> <eftertext>

där <eftertext> kan finnas, och
där blanktecken separerar,

så borde Disgen på liknande sätt för alla Intervall- och Periodfall enkelt kunna extrahera, tolka och hantera datumangivelserna.

Ännu enklare vore att låta Disgen redan vid inmatningen tolka och hantera dessa datumangivelser (även om sedermera genererad GEDCOM innehåller låmplig textsträng)..

Därefter skulle det av Pabry påtalade problemet (felet) lätt kunna undvikas utan tids- och tålamodskrävande 'work-around'.

pabry
2022-01-04, 09:19
+1 på Walgots inlägg.

Det finns flera work-arounds på problemet, men varför ska jag behöva:
1. Upptäcka var problemen finns (det finns inget sätt att söka efter personer som har "lampan" med intervall "efter")
2. Lösa problemet antingen genom krångliga rutiner som måste upprepas vid varje export, eller en fånig "work-around" per "problematisk" person?

En work-around kan t.ex. vara att ändra dödsnotisen till en Special-notis, med kommentaren "Död efter" och exakt datum (år varefter hon dog). Men varför ska jag behöva göra det?

En förbättring i Disgens kod är vad jag efterfrågar.