handdator

Visa fullständig version : Ändra personuppgifter



Sune F
2022-01-16, 10:35
Jag har nu laddat över hela databasen från annat program via en GEDCOM fil. Jag lyckas inte ändra personuppgifter på de personer som är överflyttade. Lägger jag till en ny person funkar det. Vad gör jag för fel? Okunskap, eller funkar programmet så?
Mvh Sune

Christina
2022-01-16, 15:02
Var klickar du någonstans i personöversikten.?

Om du dubbelklickar på en notis i levnadsbeskrivningen så ska det komma upp en ny ruta där du kan ändra uppgifterna.
Om, det är ett namn som du behöver ändra så får du klicka på namnet högst upp i personöversikten.

Sune F
2022-01-16, 17:51
Var klickar du någonstans i personöversikten.?

Om du dubbelklickar på en notis i levnadsbeskrivningen så ska det komma upp en ny ruta där du kan ändra uppgifterna.
Om, det är ett namn som du behöver ändra så får du klicka på namnet högst upp i personöversikten.

Tack, jo det har jag testat. I det här fallet finns redan födelseår, men jag vill komplettera med dag och månad, det går inte. Övrigt kan jag komplettera, typ dödsdatum med mera. Jättekonstigt.

Sune F
2022-01-16, 18:00
Jag provade på fler personer, det verkar som de uppgifter som är införda via GEDCOM filen är låsta, måste vara en bug i programmet.

Christina
2022-01-16, 18:03
Vilket program har du importerat ifrån och vilken typ/ version av gedcom använde du?

Sune F
2022-01-16, 18:45
Vilket program har du importerat ifrån och vilken typ/ version av gedcom använde du?

Det är från Min Släkt, där programmet valde ANSEL GEDCOM standard. Anledningen var egentligen att jag tyckte Min Släkt hade sina begränsningar.

Christina
2022-01-16, 19:02
Testa att exportera med UTF-8 som gedcom version

Lillen
2022-01-16, 19:33
Det är inte så att datumfältet är låst som fras? Om du klickar på lampan bredvid så får du upp en lista hur du vill ha datumfältet, tex. som ungefär, exakt intervall mfl.

Christina
2022-01-16, 19:37
Det där var ett bra tips, men det borde inte bli en fras om det är en gedcom fil.
Mysko

Sune F
2022-01-17, 08:56
Det är inte så att datumfältet är låst som fras? Om du klickar på lampan bredvid så får du upp en lista hur du vill ha datumfältet, tex. som ungefär, exakt intervall mfl.

Bra tanke, men de delar under "lägg till Notis" är nedsläckta och går inte att öppna, alltså de uppgifter som följt med från mitt tidigare program. Övriga, typ vigsel med mera går att öppna, där finns lampan och jag kan ändra/komplettera.

Sune F
2022-01-17, 10:06
Testa att exportera med UTF-8 som gedcom version

Ja, det kan vara en god tanke, Min Släkt har bara tre versioner för export ANSEL GEDCOM, IBMPC och ANSI, tror du något av dessa kan funka? ANSEL GEDCOM använde jag för det rekommenderades.

C-J Gustafsson
2022-01-17, 10:28
Datum blir ofta registrerade som textfraser. När man registrerar datum skall man registrera det så som programmet vill, inte att det ser bra ut för mänskliga ögon. Programmet kan då skapa datum så som GEDCOM vill ha det och då kan mottagande programmet tolka datum rätt och behöver då inte kopiera det som fras.

De svenska programmet brukar klara detta bra, värre är det med GEDCOM filer från Ancestry, MyHeritage och Geni, där blir nästan alla datum testfraser.

Christina
2022-01-17, 17:28
I Min släkt 4 går det att välja teckenuppsättning i samband med exporten
ANSEL
UTF8
ANSI

Där väljer du UTF8
Testat att importera från Min Släkt 4 till Disgen 8.2d med UTF8 och då går det att ändra i en datumnotis utan problem.

Vilken Disgenversion använder du? Den här frågan ligger under Disgen 8 , det är därför jag undrar

I Disgen 8 behöver det stå UTF8 i teckenkoden i rutan under Välj inställningar
Välj Gedcomversion 5,5

Sune F
2022-01-17, 17:44
Datum blir ofta registrerade som textfraser. När man registrerar datum skall man registrera det så som programmet vill, inte att det ser bra ut för mänskliga ögon. Programmet kan då skapa datum så som GEDCOM vill ha det och då kan mottagande programmet tolka datum rätt och behöver då inte kopiera det som fras.

De svenska programmet brukar klara detta bra, värre är det med GEDCOM filer från Ancestry, MyHeritage och Geni, där blir nästan alla datum testfraser.

Det verkar högst rimligt att Disgen inte tagit emot databasen på ett riktigt sätt. Man kan ju fundera på rimligheten att bara prova sej fram till överföringen fungerar, testa det som Min Släkt erbjuder, IBMPC eller ANSI som modell för export. Eller om det finns något sätt i Disgen att rätta till det som fallerar. Det är ca 16500 personer som jag flyttat över så jag är förstås angelägen om att det ska funka utan allt för mycket arbete.

Testade en sak, under levnadsbeskrivning utan att använda panelen ”lägg till notis” högerklickade jag på textraden och då kunde jag ändra datum med mera, skrev jag in alla uppgifter på nytt, då kunde jag senare gå in via panelen ”lägg till notis” och ända/komplettera. Så det borde vara så att Disgen inte läst in uppgifterna på ett riktigt sätt.

Sune F
2022-01-17, 18:07
I Min släkt 4 går det att välja teckenuppsättning i samband med exporten
ANSEL
UTF8
ANSI

Där väljer du UTF8
Testat att importera från Min Släkt 4 till Disgen 8.2d med UTF8 och då går det att ändra i en datumnotis utan problem.

Vilken Disgenversion använder du? Den här frågan ligger under Disgen 8 , det är därför jag undrar

I Disgen 8 behöver det stå UTF8 i teckenkoden i rutan under Välj inställningar
Välj Gedcomversion 5,5

Jag har Min Släkt 3.10, säkert en tidigare version än 4. Det borde gå att byta till just 4 som du använder.

Vad gäller Disgen borde det vara den senaste då jag laddade ner det och betalade för några veckor sedan.
Försöker hitta till ”välj inställningar” som du beskriver, ska leta vidare.

C-J Gustafsson
2022-01-17, 18:07
Det är hur MinSläkt lägger in uppgifterna i GEDCOM filen som avgör hur Disgen kan tolka det. Man får börja att titta på hur det är registrerat i MinSläkt och därefter i GEDCOM. Men för att avgöra vad som inte fungerar behöver man titta i GEDCOM filen.

Normalt har Disgen inga problem att tolka en MinSläkt-GEDCOM även om det är en gammal version av MinSläkt som inte har UTF-8, ANSEL går utmärkt.

Kolla på datumen i GEDCOM filen, ett "riktigt" datum skall ha formatet dd MMM ÅÅÅÅ, där månadens tre bokstäver skall vara de Engelska förkortningarna. Alla andra format på datum kopieras bara som en teststräng.

Sune F
2022-01-17, 18:19
Christina och Carl-Johan, ni verkar superkunniga. Jag behöver nog först reda i Min Släkt så GEDCOM filen blir så rätt som möjligt.

C-J Gustafsson
2022-01-17, 18:37
Att hitta och rätta bland 16000 poster kan vara knepigt, då kan det vara enklare att rätta i GEDOM filen om datumfelen är någotsånär konsekventa. Det förutsätter då också att MinSläkt inte skall användas vidare. Jag kan försöka hjälpa till med GEDCOM filen om hjälper dig.

Sune F
2022-01-17, 18:54
Så sant, jag uppdaterar till senaste versionen av Min Släkt, kostade bara 200 kr. Sen ska jag försöka ladda över en bättre GEDCOM fil. Jag behöver nog en viss assistans där, så det inte blir dubbelt i Disgen.

Christer
2022-01-19, 12:10
Det är bara att kontakta en fadder när du kommit så långt.