handdator

Visa fullständig version : Vad händer med RGD?

Micael Frank
2022-01-18, 10:45
Har projektet helt lagts på is och resulterat i en dubblettkontroll?

Här har DIS en möjlighet att göra en betydande insats för svensk släktforskning men det verkar som man hellre lägger kraften på annat.

Phryxe
2022-01-20, 11:12
Kanske är det som ordspråket ”Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”. Om jag fattat det rätt ville man integrera hela det spretiga Disbyt-materialet på en gång för att få ”kritisk massa” … Undrar om det inte varit bättre att starta i liten skala (ex med en socken) och bygga ut det successivt. Jag förespråkar manuell inmatning före import och anpassning av stora mängder gammal forskning.

Rolf Carlsson
2022-01-20, 11:26
C-G, att, som du skriver, använda Disbyt-databasen fanns aldrig i sinnevärlden för Projektgruppen. Databasen skulle till 100 % byggas med nya bidrag från medlemmar en efter en med omfattande kontroller och korrigeringar hos medlemmen innan bidraget skarpt skulle uppdatera databasen. Även alla sidoregister som exempelvis en namndatabas och ort/församlingsdatabas skulle nyskapas för projektet.

Varför RGD inte genomfördes får en företrädare för DIS svara på.

Rolf Carlsson
Initiator av RGD

Micael Frank
2022-01-20, 16:37
C-G, att, som du skriver, använda Disbyt-databasen fanns aldrig i sinnevärlden för Projektgruppen. Databasen skulle till 100 % byggas med nya bidrag från medlemmar en efter en med omfattande kontroller och korrigeringar hos medlemmen innan bidraget skarpt skulle uppdatera databasen. Även alla sidoregister som exempelvis en namndatabas och ort/församlingsdatabas skulle nyskapas för projektet.

Hur långt hade ni kommit med riktlinjer och design - hur skulle personer verifieras?

Rolf Carlsson
2022-01-20, 17:56
Du skrev inledningsvis att OpenRGD blivit en dubblettkontroll. Detta kan stämma om du refererar till en enskild Gedcomfil. Härutöver kan du matcha två gedcomfiler med varandra och få underlag för att utreda alla differenser mellan filerna. När alla differenser är utredda kan du slå samman dessa två bidrag till en gemensam Gedcomfil, som kan läsas in i ett släktforskningsprogram.

Vill du förstå bättre hur RGD arbetar föreslår jag att du prövar matchningsfunktionen genom att läsa in två separata filer och matcha dessa mot varandra enligt menyn för OpenRGD. Det finns i princip inga begränsningar hur stora filerna kan vara men de bör ha ett relevant antal matchande individer. Välj hellre större än mindre filer för att få olika typer av differenser. Matchningar har gjorts med filer med "många" 10-tusentals individer. I Disklogen finns uppgift om supportpersoner, om du har frågor kring förfarandet.

m17835
2022-01-26, 11:34
Det finns en förklaring till RGD projektet och att det avbröts vid årsskiftet 2018/2019 på grund av resursbrist med att föra det vidare på sidan https://www.dis.se/rgd-projektet

Micael Frank
2022-01-26, 19:32
Ska jag förstå det som att projektet är dödförklarat och att föreningen prioriterar andra områden?

Christer
2022-02-01, 21:06
Projektet avbröts vid årsskiftet 2018/2019 pga resursbrist.